Editorial Policies

Focus and Scope

Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam has a focus on the study of Islamic education with the following scope: 

  • Fundamentals of Islamic education (philosophy, history and the nature of Islamic education),

  • Development of Islamic educational institutions (development of Islamic education curriculum, Islamic learning method and Islamic education teacher and others) 

  • Studies of the concept of Islamic education (Islamic educational leading figure, Quran sunnah text, and others).

 

Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam mempunyai fokus dalam kajian pendidikan Islam, dengan scope sebagai berikut:

  • Dasar-dasar pendidikan Islam (filsafat, sejarah dan ciri pendidikan Islam),

  • Pengembangan lembaga pendidikan Islam (pengembangan kurikulum, metode pembelajaran, guru dalam pendidikan Islam dan lainnya)

  • Kajian tentang konsep pendidikan Islam (tokoh pendidikan terkemuka, nash Quran sunnah mengenai pendidikan, dan lain-lain).

 

Section Policies

Artikel

Checked Open Submissions Checked Indexed Checked Peer Reviewed

Front Matter

Checked Open Submissions Unchecked Indexed Unchecked Peer Reviewed

Back Matter

Checked Open Submissions Unchecked Indexed Unchecked Peer Reviewed
 

Peer Review Process

Review policy by Ta'dibuna: Journal of Islamic Education as follows:
  • Any submitted paper will be reviewed by two reviewers.
  • Review process employs Double-blind Review, that the reviewer does not know the identity of the author, and the author does not know the identity of the reviewer.
  • In the review process, reviewers consider the correspondence of title, abstract, discussion (findings) and conclusions. In addition, reviewers also consider the novelty, scientific impact and references used in the paper.
 

Kebijakan review oleh Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam sebagai berikut:

  • Setiap makalah yang disampaikan akan ditinjau oleh dua reviewer.
  • Proses peninjauan menggunakan Double-blind Review, yang mana reviewer tidak tahu identitas penulis, dan sebaliknya penulis tidak tahu identitas reviewer.
  • Dalam proses peninjauan, reviewer mempertimbangkan korespondensi judul, abstrak, diskusi (temuan) dan kesimpulan. Selain itu, reviewer juga mempertimbangkan kebaruan, dampak ilmiah, dan referensi yang digunakan dalam makalah.

Comments from reviewers will be the consideration for Editors to decide:

  • Accept Submission
  • Revisions Required
  • Resubmit for review
  • Resubmit elsewhere
  • Decline Submission
 

Tanggapan dari mitra bestari akan menjadi pertimbangan bagi Editor untuk memutuskan:

  • Terima kiriman
  • Diperlukan revisi
  • Kirim ulang untuk ditinjau
  • Kirim ulang ke tempat lain
  • Tolak pengiriman

An article was rejected for publication due to various considerations, including:

  • The article does not fit the scope of journal.
  • The article does not follow the rules of writing scientific papers or author guidelines.
  • The fundamental methodological errors.
  • The author refuses to make improvements based on suggestions given by reviewers without a logical basis.
  • There are indications of plagiarism more than 20%.
 

Sebuah artikel ditolak untuk publikasi karena berbagai pertimbangan, termasuk:

  • Artikel tidak sesuai dengan ruang lingkup jurnal.
  • Artikel tidak mengikuti kaidah penulisan ilmiah atau petunjuk penulisan.
  • Kesalahan metodologis mendasar.
  • Penulis menolak melakukan perbaikan atas saran yang diberikan oleh mitra bestari tanpa dasar logis.
  • Ada indikasi plagiarisme lebih dari 20%.

 

 

Publication Frequency

Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam is published twice a year, in April and October.

 

Ta'dibuna: Jurnal Pendidikan Islam terbit satu tahun dua kali Bulan April dan Oktober.

 

Open Access Policy

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.

This journal is open access journal which means that all content is freely available without charge to users or / institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to full text articles in this journal without asking prior permission from the publisher or author. This is in accordance with Budapest Open Access Initiative.

 

Jurnal ini menyediakan akses terbuka langsung ke kontennya dengan prinsip bahwa membuat penelitian tersedia secara bebas untuk publik mendukung pertukaran pengetahuan global yang lebih besar.

Jurnal ini adalah jurnal yang aksesnya terbuka yang berarti semua konten tersedia secara gratis tanpa biaya yang dibebankan baik kepada pengguna atau institusi. Pengguna diizinkan untuk membaca, mengunduh, menyalin, mendistribusikan, mencetak, mencari, atau menautkan ke artikel teks lengkap di jurnal ini tanpa meminta izin sebelumnya dari penerbit atau penulis. Ini sesuai dengan Budapest Open Access Initiative.

 

 

Archiving

This journal utilizes the LOCKSS system to create a distributed archiving system among participating libraries and permits those libraries to create permanent archives of the journal for purposes of preservation and restoration. 

 Jurnal ini menggunakan sistem LOCKSS untuk menciptakan sistem pengarsipan terdistribusi di antara perpustakaan yang berpartisipasi dan memungkinkan perpustakaan tersebut untuk membuat arsip permanen jurnal untuk tujuan pelestarian dan pemulihan.