Pendidikan kader da’i ormas Wahdah Islamiyah melalui halaqah tarbiyah

Samsuddin Samsuddin, Iskandar Iskandar, Mariyanto Nurshamsul

Abstract


This study aims to analyze the concept of education for the regeneration of da’i through halaqah tarbiyah in the Wahdah Islamiyah Islamic organization. This research is a qualitative research with a descriptive approach, where the research seeks to analyze the concept and implementation of the education for regeneration of dai through halaqah tarbiyah which is carried out by the Wahdah Islamiyah organization. Findings and conclusions from the research, First, the education of da’i regeneration through halaqah tarbiyah in Wahdah is carried out in a structured manner with a directed and gradual curriculum (marhalah) which aims to create an ideal Muslim personality (tawkin syakshiyah al-muslimah al-mutamayyizah) which has the characters of a believer, mushlih, mujahid, muta'awin, and mutqin; Third, the concept of a da’i cadre education curriculum through halaqah tarbiyah in Wahdah Islamiyah originates from the Al-Qur'an and As-Sunnah with an emphasis on three aspects of education; tsaqafiyah, ruhiyah, and jasadiyah. Fourth, the concept of the education evaluation of the da’i Wahdah Islamiyah regeneration includes evaluation of the objectives, input, process, and output as well as educators.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan menganalisis konsep pendidikan kaderisasi da’i melalui halaqah tarbiyah di ormas Islam Wahdah Islamiyah. Penelitian ini termasuk jenis penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif, di mana penelitian berupaya menganalisis konsep dan pelaksanaan pendidikan kaderisasi da’i melalui halaqah tarbiyah yang dilaksanakan di ormas Wahdah Islamiyah. Temuan dan simpulan dari penelitian, Pertama, Pendidikan kaderisasi da’i melalui halaqah tarbiyah di Wahdah dilakukan secara terstruktur dengan kurikulum yang terarah dan bertahap (ber-marhalah). Kedua, tujuannya melahirkan pribadi muslim ideal (tawkin syakshiyah al-muslim al-mutamayyizah) yang memiliki karakter Mukmin, Mushlih, Mujahid, Muta’awin, dan Mutqin; Ketiga, Konsep kurikulum pendidikan kaderisasi da’i melalui halaqah tarbiyah di Wahdah Islamiyah bersumber dari Al-Qur’an dan As-Sunnah dengan penekanan pada tiga aspek pendidikan; tsaqafiyah, ruhiyah, dan jasadiyah. Keempat, konsep evaluasi pendidikan kaderisasi da’i Wahdah Islamiyah mencakup evaluasi terhadap tujuan, input, proses, dan output serta tenaga pendidik.


Keywords


pendidikan; kaderisasi; tarbiyah

Full Text:

PDF

References


Al-Abrasyi, M. ’Atiyyah. (1974). Dasar-dasar Pokok Pendidikan Islam. Bulan Bintang.

Al-Djufri, M. S. (2010). Wahdah Islamiyah di Gorontalo; Studi Tentang Corak Pemikiran dan Respon Masyarakat [Disertasi]. PPs UIN Alauddin Makassar.

Al-Kilani, M. I. (1986). Al-Fikr Al-Tarbawi ’inda Ibn Taimiyah: Bahtsun fi Ushul Al-Tarbiyah Al-Aqadiyah Wa Al-Ijtima’iyyah Kama Yufassiruha Syaikh Al-Islam Ibn Taimiyah. Dirasah Tahliliyah Naqidah.

Al-Kilani, M. I. (1988). Ahdaf al-Tarbiyah al-Islamiyah: Dirasat Baina

Ahdaf al-Tarbiyah al-Islamiyah wa al-Tarbiyah al-Mu’ashirah. Maktabah Dar al-Turats.

Al-Qasim, K. bin A. (2019). Ahdaf al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Ghayatuha. Alukah.net.

Amadung, D. (2013). Konsep Pendidikan Da’i di Hidayatullah Balikpapan [Disertasi]. Fakultas Pascasarjana UIKA.

DPP Wahdah Islamiyah. (2016). Pola Dakwah dan Kaderisasi Wahdah Islamiyah. DPP WI.

Hadiati. (2011). Komunikasi Dakwah dan Dinamika Kelompok Wahdah Islamiyah di Sulawesi Selatan [Disertasi]. Prodi Ilmu Sosial Program Pascasarjana Universitas Hasanuddin.

Jurdi, S. (2006). Islam dan Politik Lokal; Studi Kritis Atas Nalar Politik Wahdah Islamiyah. Cendekia Press.

Jurdi, S. (2007). Sejarah Wahdah Islamiyah: Sebuah Geliat Ormas Islam di Era Transisi. Kreasi Wacana.

Jurdi, S. (2012). Wahdah Islamiyah dan Gerakan Transnasional; Hegemoni, Kompromi, dan Kontestasi Gerakan Islam Indonesia. Labsos UIN Sunan Kalijaga.

Kuswara, H. (2016). Strategi Komunikasi Wahdah Islamiyah. Leutikaprio.

Mursi, M. M. (1977). Al-Tarbiyah Al-Islamiyah Ushuluha wa Tathawwuruha fil Bilad al-’Arabiyah. ’Alam al-Kutub.

Quthb, M. (1988). Sistem Pendidikan Islam. Al-Ma’arif.

Suwarno, A. (2013). Pemikiran Abdullah Sa’id Tentang Sistem Pengkaderan dan Dakwah Hidayatullah Serta Aplikasinya di Pesantren Hidayatullah Semarang [Disertasi]. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Tafsir, A. (2012). Ilmu Pendidikan Islami. Rosdakarya.

Wahid, A. (2013). Wahdah Islamiyah di Kota Makassar: Analisis Terhadap Dakwah Bilhal [Disertasi]. PPs UIN Alauddin Makassar.




DOI: http://dx.doi.org/10.32832/tadibuna.v9i2.3527

Article Metrics

Abstract view : 1515 times
PDF - 7048 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogor

Jl. K.H. Sholeh Iskandar km 2 Bogor 16162 Jawa Barat, Indonesia Telp/Fax: 0251-8335335

Flag Counter

View My Stats