URGENSI BAHASA ARAB DALAM PENDIDIKAN ISLAM DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0

Cahya Edi Setyawan

Abstract


With the presence of the Industrial Revolution 4.0, it automatically influenced the process of scientific development in Islamic education and Arabic. the development is felt in the aspects of its objectives, teaching methodology, and learning media, and competency standards of graduates who have soft skills and hard skills. Arabic, which has always been considered less important for some learners, has become an "Urgent" thing at the moment, namely as a door to enter of Islamic education.the Islamic education space. The following will be explained about the influence of industrial revolution 4.0 in Islamic education and the aspects that become Urgency in Arabic as the entrance to the entry

Abstrak

Dengan hadirnya Revolusi Industri 4.0, secara otomatis mempengaruhi proses perkembangan keilmuan dalam pendidikan Islam dan bahasa Arab. perkembangan itu dirasakan pada aspek tujuannya, metodologi pengajarannya, dan media pembelajarannya, dan standar kompetensi lulusan yang memiliki softskill dan hard skill. Bahasa Arab yang sejak dulu masih dianggap kurang penting bagi sebagian pembelajar menjadi hal yang “Urgen” saat ini yaitu sebagai pintu untuk masuk dalam ruang pendidikan Islam. Berikut akan dipaparkan tentang pengaruh revolusi industry 4.0 dalam pendidikan Islam dan Aspek-aspek yang menjadi Urgensi dalam bahasa Arab sebagai pintu masuknya pendidikan Islam.



Keywords


Industrial Revolution 4.0; Islamic Education; Urgency of Arabic Language

References


Atha Ibn Khalil, Taisir Wushul Ila al-Wushul – Dirasat Fi Ushul al-Fiqh, cet. III,Dar Ummah –Beirut. 2000.

Ahmad Izzan, Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, cet. III., Humaniora: Bandung. 2009.

Ahmad Warson Munawwir, Al-Munawwir: Kamus Arab-Indonesia, (Yogyakarta, Pustaka Progresif, 1997).

Ahmad Naquib al-Attas, dalam Jamaluddin dan Abdullah Ali, Kapita Selekta Pendidikan Islam (Bandung: Pustaka Setia), 1998.

As-Syaibany dalam Ahmad tafsir, Ilmu Pendidikan Dalam Persfektif Islam, Bandung : PT. Remaja Rosdakarya, 2005.

Ahmad Tafsir, Ilmu Pendidikan Islam , (Bandung: Rosda Karya, 2012).

Davis J, Miller G & Russell A, Information Revolution, Using The Information Evolution Uno, Hamzah B. & Lamatenggo, Nina., Teknologi Komunikasi & Informasi Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2010.Model to Grow Your Business, New York: John Wiley & Son, 2006.

M. Fadhil al-Jamaly, dalam Bukhari Umar, Ilmu Pendidikan Islam, (PT Bumi Aksara : Jakarta), 2011.

Ramayulius, Ilmu Pendidikan Islam (Jakarta: Kalam Mulia), 1994.

Musthafa al-Ghalayaini, Jami ad-Durus al-Arabiyah, Dar al-Hadits – al-Qahirah, 2005.




DOI: http://dx.doi.org/10.32832/tawazun.v12i2.2609

Article Metrics

Abstract view : 34 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Cahya Edi Setyawan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogor

Jl. K.H. Sholeh Iskandar km 2 Bogor 16162 Jawa Barat, Indonesia Telp/Fax: 0251-8335335