VISI PENDIDIKAN ISLAM: PERSPEKTIF IBN KHALDUN

Authors

  • Didin Saepudin (Google Scholar). Universitas Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Saifudin Saifudin Fakultas Sains dan Teknologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.32832/tawazun.v12i2.2688

Keywords:

vision, goals, Islamic education, Ibn Khaldun

Abstract

The purpose of this study is to find out the vision of Islamic education from Ibn Khaldun's perspective. This research is a qualitative research. The methodology and approach used are content analysis. The main source of research is the work of Ibn Khaldun Muqaddimah Ibn Khaldun. This article concludes that the vision of Islamic education according to Ibn Khaldun is to form talented Muslim personalities, both intellectual and personality (moral / moral) talents. In addition, in order for him to be competent in the life of Islamic education, he must also have a pragmatic goal, which is to provide skills relevant to the demands of the times. With these talents one will be able to realize the civilization (‘umran) of the world and prosper it. Such purpose is in harmony with the function of human creation as khalifah on earth. When every human being is able to become a khalifah in the true sense, he will be a mercy for the universe (rahmatan lil ‘lamí®n) as is the role of the Prophet Muhammad as a prophet for all people.

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah mengetahui visi pendidikan Islam perspektif Ibn Khaldun. penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Metodologi dan pendekatan yang digunakan adalah analisis isi (content analyzis). Sumber utama penelitian adalah karya Ibn Khaldun: Muqaddimah Ibn Khaldun. Artikel ini menyimpulkan bahwa visi pendidikan Islam menurut Ibn Khaldun adalah membentuk pribadi Muslim yang berbakat, baik bakat intelektual maupun bakat kepribadian (moral/akhlak). Selain itu, agar ia cakap dalam kehidupan pendidikan Islam juga harus punya tujuan pragmatis, yaitu memberikan keahlian (skill) yang relevan dengan tuntutan zaman. Dengan bakat-bakat tersebut seseorang akan dapat mewujudkan peradaban (‘umran) dunia dan memakmurkannya. Tujuan demikian merupakan selaras dengan fungsi penciptaan manusia sebagai khalifah di bumi. Ketika setiap manusia mampu menjadi khalifah dalam pengertian yang sebenarnya, ia akan menjadi rahmat bagi alam semesta (rahmatan lil ‘í¢lamí®n) sebagaimana peran Nabi Muhammad SAW sebagai nabi untuk semua umat.

Author Biography

Didin Saepudin, (Google Scholar). Universitas Syarif Hidayatullah Jakarta

References

Abrasyi, M. 'Athiyah al-. (n.d.). al-Tarbiyah al-Islí¢miyah wa Falsafatuhí¢. Mesir: Isa al-Bí¢b al-Halabi wa Syarakah.

al-Nawí¢wí®. (n.d.). al-Adzkí¢r al-Nawawiyah. ttp: Dar al-Kutub al-‘Arabiyah.

Arifin, M. (2009). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Ba'labaki, M. al-. (1982). al-Mawrid. Beirut: Dar al-Ilm al-Malayin.

Darimí®, 'Abdullah bin 'Abdurrahman bin Abí» Muhammad al-. (1407). Sunan al-Darimí®, "Bí¢b: Fi Fadl al-‘Ilm wa al-‘í‚lim.” Beirut: Dar al-Kitab al-‘Arabi.

Dí¢wí»d, A. (n.d.). Sunan Abi Dí¢wí»d. Beirut: al-Maktabah al-‘Ashriyah.

Ghazí¢lí®, A. H. al-. (2003). Tahí¢fut al-Falí¢sifah,terj. Achmad Maimun, Kerancuan Filsafat. Yogyakarta: Islamika.

Hisyí¢m, I. (1975). al-Sí®rah al-Nabawiyah. Beirut: Dar al-Jail.

Hitami, M. (2004). Menggagas Kembali Pendidikan Islam. Yogyakarta: Infinite Press.

Humaidi, 'Abdullah bin Zubair bin Abí» Bakar al-. (n.d.). Musnad al-Humaidí®, :”Bí¢b: Jami' ‘an Abí® Hurairah,” No. 1113, (Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah dan Kairo: Maktabah al-Mutanabbi, tth. Dar al-Kutub al-Ilmiyah dan Kairo: Maktabah al-Mutanabbi.

Husaini, A.-H. al-. (2000). Membangun Peradaban: Sejarah Muhammad SAW Sejak Sebelum Diutus Menjadi Nabi. Bandung: Pustaka Hidayah.

Khaldí»n, I. (2001). Muqaddimah Ibn Khaldí»n. Beirut: Dar al-Fikr.

Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introductions to its Methodology. California: Sage Publication.

Mí¢wardí®, A. al-H. ‘Ali bin M. bin H. al-. (n.d.). Adab al-Dunyí¢ wa al-Dí®n. Jedah: al-Haramain.

Mishri, A. A. M. bin S. bin J. al-. (1986). Musnad al-Shihab. Beirut: Muassasah al-Risalah.

Nizar, S. (2002). Filsafat Pendidikan Islam: Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis. Jakarta: Ciputat Press.

Rida, M. J. (2002). Tiga Aliran Utama Teori Pendidikan Islam. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Sanaky, H. A. (n.d.). Paradigma Pendidikan Islam: Membangun Masyarakat Indonesia. Yogyakarta: Safiria Insania Press dan MSI.

Syalabi, A. (1973). Sejarah Pendidikan Islam. Jakarta: Bulan Bintang.

Syamí¢lí­, ‘Abduh al-. (1979). Dirí¢sí¢t fí® Tí¢rí®kh al-Falsí¢fah al'Arabiyah al-Islí¢miyah wa í‚tsí¢r Rijí¢lihí¢. Beirut: Dar Shí¢dir.

Syamsuddin, ‘Abdul Amí®r. (n.d.). . al-Fikr al-Tarbawí® ‘inda Ibn Khaldí»n dan Ibn al-Azraq. ttp.

Tafsir, A. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wafa, A. bin ‘Ali A. al-. (2003). al-Ní»r al-Mubí®n li Tahfiz al-Qur'í¢n al-Karí®m. Kairo: Dal al-Wafa.

Wan Daud, W. M. N. (2003). The Educatinal Pfilosophy and Pranctice of Syed Muhammad Naquib Al-Attas, terj. Hamid Fahmy dkk, Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed M. Naquib al-Attas. Bandung: Mizan.

Wehr, H. (1971). A Dictionary of Modern Writtten Arabic. London: George Allen and Unwin Ltd.

Zarman, W. (2012). Studi Pengembanagan Buku Teks Ilmu Pengetahuan Alam Sekolah Menengah Pertama Berbasis Nilai Keimanan. Bogor: Disertasi Doktoral pada PPS UIKA.

Downloads

Published

2019-12-31

How to Cite

Saepudin, D., & Saifudin, S. (2019). VISI PENDIDIKAN ISLAM: PERSPEKTIF IBN KHALDUN. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 151–171. https://doi.org/10.32832/tawazun.v12i2.2688

Issue

Section

Artikel