PENGEMBANGAN EVALUASI PEMBELAJARAN BERBASIS GOOGLE FORM

Taufiq Nur Azis, Nailil Muna Shalihah

Abstract


This study aims to determine the development of learning evaluation in Islamic Education Management Study Program at STAI Darunnajah Bogor. With the research and development research method with the ADDIE research model. Based on the results of research and development that the researchers did that students gave 84% response very effective and efficient, 14% effective and efficient, and 4% less effective and efficient. Then 64% strongly agree, 34% agree and 2% quite agree. Thus, the development of Google Form is worthy of being used as an effective and efficient learning evaluation media for students of Islamic education management study programs at STAI Darunnajah Bogor.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengembangan evaluasi pembelajaran pada Prodi Manajemen Pendidikan Islam di STAI Darunnajah Bogor. Dengan metode penelitian pengembangan R&D (research and development) dengan model penelitian ADDIE. Berdasarkan hasil penelitian dan pengembangan yang peneliti lakukan bahwa mahasiswa memberikan respon 84% sangat efektif dan efisien, 14% efektif dan efisien, dan 4% kurang efektif dan efisien. Kemudian 64% sangat setuju, 34% setuju dan 2% cukup setuju. Dengan demikian bahwa pengembangan Google Form layak digunakan sebagai media evaluasi pembelajaran yang efektif dan efisien mahasiswa prodi manajemen pendidikan Islam di STAI Darunnajah Bogor.


Keywords


Learning Evaluation; Islamic Education Management; Google Form

Full Text:

PDF

References


Anggi, etal. (2017). Teknik Penilaian Diri Berbasis Google Form Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Jurnal PKn Progresif, 12(1).

Arief, R. (2017). Aplikasi Presensi Siswa Online Menggunakan Google Forms, Sheet, Sites, Awesome Table Dan Gmail. SNTEKPAN V, ITATS, Surabaya, 137–143.

Brumbaugh, K. (2014). Creating a Google Apps Classtoom (Shell Education). Huntington Beach.

Cristina, O. R. (2017). Use Google Forms for Evaluation: Google Forms and quizzes as effective teaching tools (Kindle).

Kato, T., Kambayashi, Y., & Kodama, Y. (2016). Practice for self-regulatory learning using google forms: Report and perspectives. Information Engineering Express, 2(4), 11–20.

P, I. D. P. K. (2017). Pengembangan Program Kuliah E-UAS Teknologi Hortikultura Dengan Google Form. Prodi S1 Ilmu Dan Teknologi Pangan Fakultas Teknologi Pertanian Universitas Udayana.

Prawiradilaga, D. S. (2013). Mozaik Teknologi Pendidikan E-Learning. Kencana.

Rusli, M. (2017). Multimedia Pembelajaran yang Inovatif: Prinsip Dasar dan Model Pengembangan. Andi.

Salim, S., & Haidir, H. (2019). Penelitian Pendidikan: Metode, Pendekatan dan Jenis. Cet, 1.

Santilo, K. L. (2018). Google Forms in the Classroom (First Ed.). CreateSpace Independent Publishing Platform.




DOI: http://dx.doi.org/10.32832/tawazun.v13i1.3028

Article Metrics

Abstract view : 4105 times
PDF - 2560 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Taufiq Nur Azis, Nailil Muna Shalihah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogora

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogor
Jl. K.H. Sholeh Iskandar km 2 Bogor 16162 Jawa Barat, Indonesia Telp/Fax: 0251-8335335