Karakteristik Pendidik Adab dalam Perspektif Hadis-Hadis Muttafaqun ‘Alayh terkait Makan-Minum

Nesia Andriana, Muhyani Muhyani

Abstract


Adab education is considered as one of the most important dimensions of Islamic education today. This study aims to formulate the characteristics of adab educators in the perspective of muttafaqun 'alayh traditions related to eating and drinking. This research is a qualitative research with a literature study approach. The findings of the characteristics of adab educators include: having knowledge and wisdom, humble and patient, build connections with the world of students, welcoming questions, idealistic but not making things hard, not limiting the students, and give positive attention to them. This study concludes that these seven characters have a positive impact on the education of manner instilled by Prophet Muhammad peace be upon him towards his close companions (Sahabah).

Abstrak                                  

Pendidikan adab dinilai sebagai salah satu dimensi pendidikan yang sangat penting dalam pendidikan Islam dewasa ini. Penelitian ini bertujuan untuk merumuskan karakteristik pendidik adab dalam perspektif hadis-hadis muttafaqun ‘alayh terkait makan-minum. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan studi pustaka. Temuan karakteristik pendidik adab meliputi: memiliki ilmu dan hikmah, rendah hati dan sabar, dekat dengan dunia murid, terbuka menerima pertanyaan, idealis namun memudahkan, tidak membatasi murid, serta positif terhadap perhatian murid. Penelitian ini menyimpulkan bahwa tujuh karakter ini memberi dampak positif pada pendidikan adab yang ditanamkan Rasulullah Saw. kepada para sahabat.


Keywords


Hadits; Adab; Karakter; Pendidik

Full Text:

PDF

References


al-‘Asqalânî, A. (2003). Fathu al-Bârî Syarhu Sahîh al-Bukhârî. Beirut: Dâr al-Kutub al-ʻIlmiyyah.

al-Attas, M. N. (1980). The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education atau Konsep Pendidikan dalam Islam: Suatu Rangka Pikir Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam terj. Haidar Bagir. Bandung: Mizan.

al-Bûtî, M. S. R. (2008). Fiqh al-Sîrah al-Nabawiyyah. Beirut: Dar al-Fikri.

al-Dārimī, A. M. ‘Abdullāh bnu ‘Abdu al-Rahmān bnu al-Fadhl. (1412). Musnad al-Dārimī al-Ma‘rūf. Riyad: Dār al-Mughnī li al-Nasy wa al-Tauzī‘.

al-ʽArabiyyah, M. (2011). Al-Muʽjamu al-Wasîṯ. Kairo: Maktabah al-Syurûqi Al-Dauliyyah.

al-Ibrâsyî, M. A. (1998). Al-Tarbiyyah al-Islâmiyyah wa Falâsafatihâ. Kairo: Dâr al-Fikri al-‘Arabî.

al-Tahhân, M. (2010). Taysîru Mustalaha al-Hadîtsi. Riyad: Maktabah al-Ma‘ârifi li al-Nasyrati wa al-Tawzî‘i.

al-Bukhārī. (2014). Abdillāh Muhammad bnu Ismāīl. Kairo: Syarikah al-Qudsī.

An-Nawawi, I. (2013). Al-Minhaj Syarhu Sahihi Muslim ibn al-Hajjâj (F. Muhammad, Trans.). Jakarta: Darus Sunnah Press.

Biek, M. (2007). Usûlu al-Fiqh (F. Muttaqien, Trans.). Jakarta: Pustaka Amani.

Hidayat, H. S. (2013). Pengaruh Kerjsama Orang Tua dan Guru terhadap Disiplin Peserta Didik di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri Kecamatan Jagakarsa – Jakarta Selatan. Jurnal Ilmiah Widya, 1(2), 92–99.

Husaini, A. (2012). Pendidikan Islam Membentuk Manusia Berkarakter dan Beradab. Jakarta: Cakrawala Publishing.

Langgulung, H. (1995). Beberapa Pemikiran Tentang Pendidikan Islam. Bandung: PT. Al-Ma’arif.

Langgulung, H. (2004). Manusia dan Pendidikan: Suatu Analisa Psikologis, Filsafat dan Pendidikan (p. 195). p. 195. Jakarta.

Manzûr, I. (2013). Lisân al-ʻArab. Kairo: Dâr al-Hadîts.

Munawwir, A. W. (1984). Kamus Al-Munawwir Arab-Indonesia Terlengkap. Yogyakarta: Pustaka Progressif.

Nata, A. (2005). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama.

Ramayulis, H. (2015). Dasar-Dasar Kependidikan, Suatu Pengantar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Kalam Mulia.

Sugono, D., & al, at. (2014). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa Edisi Keempat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Sulaksono, D., Waluyo, B., & Said, D. P. (2018). Prophetic Values in Post-Reform Modern Javanese Novels. El Harakah, 20(1), 81–98. doi: 10.18860/el.v20i1.4590

Tafsir, A. (2013). Ilmu Pendidikan Islami. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Yilmaz, F., & Ilhan, M. (2017). Who Are Teachers? A Study of Identity Hierarchy”. Cogent Education, 4(No. 1), 3–7.




DOI: http://dx.doi.org/10.32832/tawazun.v14i3.5881

Article Metrics

Abstract view : 998 times
PDF - 485 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogora

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogor
Jl. K.H. Sholeh Iskandar km 2 Bogor 16162 Jawa Barat, Indonesia Telp/Fax: 0251-8335335