Proses Ta’dib sebagai penguatan aplikasi pendidikan Islam di Indonesia: Pendekatan Systematic Literature Review

Depy Eka Rachmawati, Eny Purwandari

Abstract


Applications in Islamic education cannot be separated from the challenges that have an impact on the quality of the students. This challenge, if left unchecked, will further distance itself from its goal, to form Al Insan Al Kamil. So the concept of ta'dib becomes an offer to strengthen the application of Islamic education. This article aims to explore the process of ta'dib as a solid foundation that strengthens the application of Islamic education. The method used in this article is qualitative with a systematic literature review approach. Relevant articles were collected from the google scholar portal through the PRISMA (Preferred Reporting Item for Systematic Reviews and Meta-analyses) flow. Then a descriptive content analysis was carried out. The results found indicate that the thing that is prioritized in the ta'dib process is the integration of knowledge, charity, and morals in everyday life. The ta'dib process is a two-way process between educators and students. This process emphasizes good examples and habituation. Its application is not only in schools setting but is also sustainable in the family and society in general.

Abstrak                                  

Aplikasi dalam pendidikan Islam tidak terlepas dari tantangan-tantangan yang berdampak pada kualitas peserta didiknya. Tantangan ini jika dibiarkan akan semakin menjauhkan dari tujuannya, untuk membentuk Al Insan Al Kamil. Sehingga konsep ta’dib menjadi sebuah tawaran untuk menguatkan aplikasi pendidikan Islam. Artikel ini bertujuan untuk menelusuri proses ta’dib sebagai landasan kokoh yang menguatkan aplikasi dari pendidikan Islam. Metode yang dilakukan dalam artikel ini yaitu kualitatif dengan pendekatan systematic literature review. Artikel-artikel yang relevan dikumpulkan dari portal Google scholar melalui alur PRISMA (Preferred Reporting Item for Systematic Reviews and Meta-analyses). Kemudian dilakukan analisis isi secara deskriptif. Hasil yang ditemukan menunjukkan bahwa hal yang diutamakan dalam proses ta’dib ialah integrasi antara ilmu, amal dan akhlak dalam kehidupan sehari-hari. Proses ta’dib merupakan proses dua arah antara pendidik dengan peserta didik. Proses ini menekankan pada keteladanan dan pembiasaan yang baik. Aplikasinya tidak hanya di-setting sekolah, namun juga berkelanjutan di lingkungan keluarga dan masyarakat secara umum.


Keywords


Keteladanan; Pembiasaan; Pendidikan Islam; Spiritualitas; Ta’dib

Full Text:

PDF

References


Akpan, B., & Kennedy, T. J. (Eds.). (2020). Science Education: Theory and Practice. Springer. https://doi.org/10.5748/9contecsi2012/rf-456

Al-Attas, S. M. N. (1984). The Concept of Education in Islam. In The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education (1st ed., p. 15). Mizan.

Al-Attas, S. M. N. (1997). Ains and Objective Of Islamic Educations. Hodder&Stoughton.

Alwi, H. (2017). Konsep Ta’dib Menurut Syed Muhammad Naquib Al-Attas Dan Implikasinya Bagi Pendidikan Karakter. In IAIN Salatiga. IAIN Salatiga.

Amirullah, Y. A., & Hamami, T. (2020). Organization and Design of Development of Islamic Religious Education in Indonesia. At-Ta’dib, 15(1), 103–124. https://doi.org/10.21111/at-tadib.v15i1.4541

Ashari, R., Syam, A. R., & Budiman, A. (2017). The World Challenge Of Islamic Education Toward Human Resources Development. Proceeding International Conference on Islamic Education (ICIED), 169–175. http://conferences.uin-malang.ac.id/index.php/icied/article/view/451

Bafadhol, I. (2017). LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM DI INDONESIA. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 6(11). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30868/ei.v6i11.95

Barus, M. I. (2017). Modernisasi Pendidikan Islam Menurut Azyumardi Azra. Jurnal Al-Karim STAI-YAPTIP Pasaman Barat, 2(1).

El Hakim, M. D., & Fahyuni, E. F. (2020). Pendidikan Islam dalam Perspektif Syed Naquib Al-Attas dan Relevansinya bagi Pengembangan Pendidikan Islam di Indonesia. Islamika, 2(1), 46–62. https://doi.org/10.36088/islamika.v2i1.494

Fahmi, M. H. A. (2021). Viral Aksi Bullying dan Kekerasan Terhadap Santri di Pesantren, Diduga Berulang Kali Dilakukan Anak Kyai. Pikiran Rakyat Bekasi.Com. https://bekasi.pikiran-rakyat.com/nasional/pr-121362631/viral-aksi-bullying-dan-kekerasan-terhadap-santri-di-pesantren-diduga-berulang-kali-dilakukan-anak-kyai

Faizah, Rahma, U., & Dara, Y. P. (2017). Psikologi Pendidikan: Aplikasi Teori di Indonesia. UB Press.

Fatmawati, F. (2017). the Contribution of Syekh Abdul Karim Amrullah’ S Thoughts in Islamic Education and Its Relevance To Current Issues. Ta’dib, 20(1), 10. https://doi.org/10.31958/jt.v20i1.601

Ghoni, A. (2017). Pemikiran Pendidikan Naquib Al-Attas dalam Pendidikan Islam Kontemporer. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 3(1), 196–215.

Hakim, M. I. (2018). ANALYSIS OF THE PROBLEMS OF ISLAMIC EDUCATION TEACHERS IN THE ASSESSMENT OF STUDENT ’ S CRITICAL THINKING ABILITY. 1987.

Harlina, N. (2021). Guru SMP Islam di Padang Panjang Cabuli Siswanya Berulang Kali. Liputan 6. https://www.liputan6.com/regional/read/4581718/guru-smp-islam-di-padang-panjang-cabuli-siswanya-berulang-kali

Hidayat, T., & Suryana, T. (2018). Menggagas Pendidikan Islami: Meluruskan Paradigma Pendidikan di Indonesia. JPII, 3(1), 75–91.

Ilham, D. (2020). Challenge of Islamic Education and How to Change. International Journal of Asian Education, 1(1), 09–20. https://doi.org/10.46966/ijae.v1i1.16

Jadidah, A. (2021). Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Agama Islam : 6(1), 65–82.

Lestari, P., Iman, N., Pascasarajan, P., & Ponorogo, U. M. (2019). PEMIKIRAN PENDIDIKAN ISLAM SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS (Tinjauan Paradigmatik dan Implementatif Konsep ta‟dib dalam pembelajaran Agama Islam pada tingkat SMA/MA). TARBAWI: Journal on Islamic Education Url:, 3(1), 17–32. http://studentjournal.umpo.ac.id/index.php/tarbawi

Nanu, R. P. (2021). Pemikiran Syed Muhammad. Naquib Al-Attas Terhadap Pendidikan di Era Modern. 05(02), 14–29.

Nurdin, H. (2020). Problems and Crisis of Islamic Education Today and in The Future. International Journal of Asian Education, 1(1), 21–28. https://doi.org/10.46966/ijae.v1i1.17

Pi, M. M. M. M., Embong, R., Kasimah Kamaruddin, & Kadir, F. K. A. (2019). Konsep Ta’dib Menurut Pandangan Sarjana Pendidikan Islam. Asian Journal of Civilizational Studies, 1(2019), 52–69.

Raharjo, D. B. (2019). Cabuli Siswi 10 Tahun di Penjaringan, Oknum Guru Madrasah Ditangkap Polisi. Suara.Com. https://www.suara.com/news/2019/07/26/135420/cabuli-siswi-10-tahun-di-penjaringan-oknum-guru-madrasah-ditangkap-polisi

Rizqi Fauzi Yasin. (2016). Konsep pendidikan Islam Menurut Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Passion of the Islamic Studies Center” JPI_Rabbani KONSEP, 247–257.

Sahin, A. (2018). Critical issues in islamic education studies: Rethinking islamic and western liberal secular values of education. Religions, 9(11). https://doi.org/10.3390/rel9110335

Sholichah, A. S. (2018). Teori-Teori Pendidikan Dalam Al-Qur’an. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 23. https://doi.org/10.30868/ei.v7i01.209

Siswanto, S. (2012). Systematic Review Sebagai Metode Penelitian Untuk Mensintesis Hasil-Hasil Penelitian (Sebuah Pengantar). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 13(4). https://doi.org/10.22435/bpsk.v13i4

St. Wardah Hanafie Das, Halik, A., & Amaluddin. (2016). Paradigm of Islamic Education in the Future: The Integration of Islamic Boarding School and Favorite School. Information Management and Business Review, 8(4), 24–32.

Syarboini, M. (2019). Konsep Ta’dib Anak Menurut Muhammad Naquib Al-Attas. Jurnal Saree, 1(1), 70–84.

Tolchah, M., & Mu’ammar, M. A. (2019). Islamic education in the globalization era; challenges, opportunities, and contribution of islamic education in indonesia. Humanities and Social Sciences Reviews, 7(4), 1031–1037. https://doi.org/10.18510/hssr.2019.74141

Wahyudi, M. (2021). KONSEP TA’DIB SEBAGAI ALTERNATIF PENDIDIKAN ISLAM MENURUT SYED. M. NAQUIB AL-ATTAS. Jurnal LUGHOTI: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(02), 37–59.

Yildirim, H., Isik, K., Gulcek, E., & Aylaz, R. (2020). Effect of the Education Which is Offered in Accordance with Bandura’ s Social Learning Theory on Children’ s Health Locus of Control, Perceptions and Behaviors. International Journal of Caring Sciences, 13(2), 1365–1372.

Zainuddin, M., Asrori, M., & Malang, U. I. (2021). THE ROOTS OF THE PROBLEM OF ISLAMIC EDUCATION AND CRITICISM OF MODERN ISLAM POST THE EVENTS OF SEPTEMBER 11 , ACCORDING TO IBRAHIM M . ABU RABI. 4(2), 342–352.

Zuhdi, A. K. N. A. (2020). Konsep Kurikulum Pendidikan Islam Menurut Azyumardi Azra Dan Relevansinya Dengan Tujuan Pendidikan Nasional [IAIN Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/12145




DOI: http://dx.doi.org/10.32832/tawazun.v15i2.7272

Article Metrics

Abstract view : 354 times
PDF - 296 times

Refbacks



Copyright (c) 2022 Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogora

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogor
Jl. K.H. Sholeh Iskandar km 2 Bogor 16162 Jawa Barat, Indonesia Telp/Fax: 0251-8335335