Program Konseling dan Bimbingan Orang Tua di Sekolah Dasar Berbasis Pemikiran Abdullah Nashih Ulwan

Authors

  • Isma Muhsonah Sekolah Pascasarjana, Universitas Ibn Khaldun Bogor
  • Budi Handriyanto Sekolah Pascasarjana, Universitas Ibn Khaldun Bogor

DOI:

https://doi.org/10.32832/pro-gcj.v1i2.3219

Keywords:

Islamic Education, parental guidance, elementary school

Abstract

In Islam, children's education is not only the responsibility of schools, but parents have a much bigger responsibility in providing education for their children. However, as a professional teaching institution, schools can help parents through counseling programs or other school programs such as parenting activities. One of the pieces of literature that becomes a reference in children's education in Islam is the book entitled Tarbiyatul Aulad fil Islam written by Abdullah Nashih Ulwan. This study uses a descriptive qualitative approach to obtain an overview of the implementation of counseling activities for parents at SDIT Ummul Quro as a model of this study, then integrates it with seven aspects of children's education in Islam based on the book entitled Tarbiyatul Aulad fil Islam.  The result of this research is Abdullah Nashih Ulwan divided education for children into seven educations including spiritual, morals, mental, physical, social, cognitive, and sexual education. He has discussed in detail all the needs, obligations, methods, and suggestions for children in Islam, which are implemented as a program that refers to the book entitled Tarbiyatul Aulad fil Islam as a guide for parents to provide education for their children to optimize their development based on Islam.

Abstrak

Pendidikan anak dalam Islam tidak hanya menjadi tanggung jawab sekolah tetapi orang tua memiliki porsi yang jauh lebih besar dalam memberikan pendidikan bagi anaknya. Namun demikian, sebagai institusi pengajar profesional sekolah dapat membantu orang tua melalui bimbingan konseling atau program sekolah lainnya seperti kegiatan parenting. Salah satu literatur yang menjadi acuan dalam pendidikan anak dalam Islam adalah buku Tarbiyatul Aulad fil Islam karya Abdullah Nashih Ulwan  Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif untuk memperoleh gambaran pelaksanaan kegiatan bimbingan konseling untuk orang tua di SDIT Ummul Quro sebagai model dari penelitian ini, kemudian mengintegrasikannya dengan tujuh aspek pendidikan anak dalam Islam, sesuai buku Tarbiyatul Aulad fil Islam. Hasil dari penelitian ini adalah bahwa Abdullah Nashih Ulwan membagi tanggung jawab orang tua menjadi tujuh tanggung jawab pendidikan, 1) tanggung jawab pendidikan iman, 2) tanggung jawab pendidikan moral, 3) tanggung jawab pendidikan fisik, 4) tanggung jawab pendidikan akal, 5) tanggung jawab pendidikan psikologi, 6) tanggung jawab pendidikan sosial, dan 7) tanggung jawab pendidikan seksualitas. Abdullah Nashih Ulwan juga menjabarkan metode pendidikan anak seperti memberikan keteladanan, kebiasaan, nasehat, dan hukuman yang telah diatur dalam Islam.  Hal-hal fundamental inilah yang diterjemahkan menjadi sebuah program sekolah yang mengacu pada buku Tarbiyatul Aulad fil Islam sebagai bimbingan bagi orang tua untuk memberikan pendidikan pada anak demi mengoptimalkan perkembangannya dengan landasan Islam.

References

Gulen, M. F. (2018). Dari Benih Ke Pohon Cedar. Republika.

Putra, N., & Lisnawati, N. (2012). Penelitian Kualitatif Pendidikan Agama Islam. PT Remaja Rosdakarya.

Sarwono, J. (n.d.). Pintar Menulis Karangan Ilmiah. Penerbit Andi.

Simanjuntak, B. A., & Sosrodiharjo, S. (n.d.). Metode Penelitian Sosial. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Takariawan, C. (2019). Wonderful Parent,. Era Intermedia.

Ulfa, A. S. (2019, September 14). Wawancara dengan, Kepala Sekolah SDIT Ummul Quro [Personal communication].

Downloads

Published

2020-12-21

How to Cite

Muhsonah, I., & Handriyanto, B. (2020). Program Konseling dan Bimbingan Orang Tua di Sekolah Dasar Berbasis Pemikiran Abdullah Nashih Ulwan. Prophetic Guidance and Counseling Journal, 1(2), 68–76. https://doi.org/10.32832/pro-gcj.v1i2.3219

Issue

Section

Artikel