Aplikasi Belajar Asik Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Matematika

Authors

  • Muhammad Zamroni Uska Program Studi Pendidikan Informatika, Unversitas Hamzanwadi http://orcid.org/0000-0003-4836-3970
  • Rasyid Hardi Wirasasmita Program Studi Pendidikan Informatika, Unversitas Hamzanwadi http://orcid.org/0000-0002-7685-9669
  • Busratun Pathoni Program Studi Pendidikan Informatika, Unversitas Hamzanwadi
  • Usuluddin Usuluddin Prodi Pendidikan Bahasa Inggris, Universitas Hamzanwadi, Indonesia
  • Yosi Nur Kholisho Program Studi Pendidikan Informatika, Unversitas Hamzanwadi
  • Abdullah Abdullah Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Hamzanwadi

DOI:

https://doi.org/10.32832/educate.v7i2.7345

Keywords:

android, Belajar Asik application, learning media, mathematics, trigonometri

Abstract

The current condition of learning is carried out online based on government regulations to prevent the spread of the COVID-19 virus. Therefore, it is necessary to have android-based learning media (Belajar Asik) to make it easier for independent learning in their respective homes. This study aims to develop and find out the feasibility and user responses of Belajar Asik media in mathematics subjects. This type of research is Research and Development (R&D) using the ADDIE development model with five stages, namely: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. This research is limited to the implementation stage using limited tests and has not yet arrived at a test on a wide scale. Validation is carried out by material experts and media experts as many as two people each. The subjects in this study were 27 students, with data analysis techniques using a quantitative description. The findings are in the form of android-based cool learning media in mathematics learning. Validation results based on material experts obtained a very-feasible category (92%), while results from media experts obtained a feasible category (78%). Meanwhile, the results of students' responses to this media received a very positive response category (68%). Therefore, thus this application is feasible to use and can be applied as a learning medium in mathematics subjects' trigonometric competencies class XI MA NW Kabar.

Author Biography

Muhammad Zamroni Uska, Program Studi Pendidikan Informatika, Unversitas Hamzanwadi

References

Aini, N., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Jaringan Dasar. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 34–41.

Aprilia, Y., & Iswendi, I. (2021). Pengembangan Permainan Ular Tangga Kimia Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Senyawa Hidrokarbon di Sekolah Menengah Atas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1220–1230.

Apsari, P. N., & Rizki, S. (2018a). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android pada Materi Program Linear. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 161–170.

Apsari, P. N., & Rizki, S. (2018b). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Pada Materi Program Linier. 7(1), 103–107.

Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Rahayu, R. (2018). Kelayakan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buku Saku Berbasis Android Pada Materi Fluida Statis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 1(1), 63–70.

Deliar, I., & Nurzaelani, M. M. (2019). PENGEMBANGAN MULTIMEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF PADA MATA PELAJARAN BAHASA INGGRIS DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI 1 BOGOR. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 4(2), 35–47.

Fanani, M. (2022). Pengembangan Kurikulum Pesantren di Sekolah Formal Studi Kasus Mts Salafiyah Syafiiyah Tebuireng: Case Study of Mts Salafiyah Syafiyah Tebuireng. Risí¢lah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 8(1), 216–236.

Febiola, K. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini Melalui Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Angka. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 238–248.

Hakky, M. K., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis android untuk siswa kelas x pada mata pelajaran sistem operasi. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 24–33.

Ikhbal, M., & Musril, H. A. (2020). Perancangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Android. Information Management for Educators and Professionals, 5(1), 15–24.

Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Respon Siswa Terhadap Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 4(1), 12–19.

Kholisho, Y. N., Khairunnisa, I. J., Fathoni, A., Uska, M. Z., & Jamaludin, J. (2022). My HD Media Pembelajaran pada Masa Pandemic Covid-19 Berbasis Mobile Learning. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 114–124.

Lestari, A. I., Senjaya, A. J., & Ismunandar, D. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis android menggunakan appy pie untuk melatih pemahaman konsep turunan fungsi aljabar. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1–9.

Maisiswati, B. H., Ismatulloh, K., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran CD Tutorial Interaktif Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(2), 66–73.

Marlina, L., & Bashori, B. (2021). Analisis Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Covid-19 (Analisisis SE Mendikbud No. 4 tahun 2020). Idarah (Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan), 5(1), 33–48.

Muhibullah, M., & Zamhari, M. (2022). Pengembangan Cacing Kimia sebagai Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android pada Materi Larutan. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 16(1), 37–40.

Nurbani, N., & Puspitasari, H. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Pelajaran Matematika di SMA. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 1908–1913.

Permatasari, I. S., Hendracipta, N., & Pamungkas, A. S. (2019). Pengembangan media pembelajaran video animasi hands move dengan konteks lingkungan pada mapel IPS. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 34–48.

Putri, Y. D., Elvia, R., & Amir, H. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Alotrop, 5(2), 168–174.

Rahmat, R. F., Mursyida, L., Rizal, F., Krismadinata, K., & Yunus, Y. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis mobile learning pada mata pelajaran simulasi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(2), 116–126.

Ramdani, A., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 433–440.

Saputri, R. P., & Fransisca, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Mata Pelajaran Simulasi Digital. Indonesian Journal of Computer Science, 9(2), 144–155.

Tolib, A. (2015). Pendidikan di pondok pesantren modern. Risí¢lah, Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 60–66.

Uska, M. Z., Wirasasmita, R. H., Arianti, B. D. D., Kholisho, Y. N., Djamaluddin, M., & Jamaluddin, J. (2021). Android-Based Waste Education App: An Information Media on Zero-Waste Programs. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 6(1).

Wirasasmita, R. H., Uska, M. Z., Usuluddin, U., & Muslihun, M. (2022). Aplikasi Al-Barzanji Nahdlatul Wathan (NW) berbasis Android. Infotek: Jurnal Informatika Dan Teknologi, 5(1), 138–148.

Wulandari, N. (2020). Pengembangan media pembelajaran fisika berbasis android di SMA Negeri 3 Ngabang. Jurnal Pendidikan Informatika Dan Sains, 9(1), 21–27.

Zakiy, M. A., Syazali, M., & Farida, F. (2018). Pengembangan media android dalam pembelajaran matematika. Triple S (Journals of Mathematics Education), 1(2), 87–96.

Downloads

Published

11-07-2022

How to Cite

Uska, M. Z., Wirasasmita, R. H., Pathoni, B., Usuluddin, U., Kholisho, Y. N., & Abdullah, A. (2022). Aplikasi Belajar Asik Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Matematika. Educate : Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(2), 198–207. https://doi.org/10.32832/educate.v7i2.7345

Issue

Section

Artikel