Perbandingan Struktur Lembaga Pendidikan Islam dan Kurikulum di Indonesia, Iran dan Arab Saudi

Authors

  • Muhamad Basyrul Muvid Universitas Dinamika Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.32832/tawazun.v13i2.3018

Keywords:

perbandingan struktur, lembaga pendidikan, kurikulum

Abstract

Comparative study of education between countries is carried out to find out the weaknesses and strengths between the education systems conducted in each of these countries. So that it can be used as input and solutions for countries whose educational systems are still weak. This paper seeks to examine and find and analyze comparisons of Islamic education in Indonesia, Iran and Saudi Arabia regarding the structure of Islamic educational institutions and curricula in the three countries. The results of this study include: First, the structure of Islamic educational institutions in Indonesia includes PAUD, RA, MI, MTs, MA and Universities, while in Iran Pend. Pre-School-Pend. Basic-Pend. Middle-Pend. High. In Saudi Arabia Pre-School-Education. Basic-Pend. Intermediate-Pend. Secondary-Pend. High. Second, the curriculum in Islamic education institutions in Indonesia consists of religious knowledge and supplemented with general subjects. In Iran the integration of the General Religion-Science curriculum, but the allocation of general knowledge is more and varied than in Indonesia. In Saudi Arabia, too, is the integration between religious and general science, studies of religion and general science in Saudi Arabia are adapted to the educational model there.

Abstrak

Studi perbandingan pendidikan antar negara dilakukan untuk mengetahui kelemahan dan kelebihan antar sistem pendidikan yang diselenggarakan pada masing-masing negara tersebut. Sehingga bisa dijadikan masukan dan solusi bagi negara yang sistem pendidikannya masih lemah. Tulisan ini berusaha mengkaji dan menemukan serta menganalisis perbandingan pendidikan Islam di Indonesia, Iran dan Arab Saudi mengenai struktur lembaga pendidikan Islam dan kurikulum di tiga negara tersebut. Hasil kajian ini meliputi: Pertama, struktur lembaga pendidikan Islam di Indonesia meliputi PAUD, RA, MI, MTs, MA dan Perguruan Tinggi, sedangkan di Iran Pend. Pra Sekolah-Pend.Dasar-Pend.Menengah-Pend. Tinggi. Di Arab Saudi Pra-Sekolah-Pend. Dasar-Pend. Menengah-Pend. Sekunder-Pend. Tinggi. Kedua, kurikulum di lembaga pendidikan Islam yang ada di Indonesia terdiri atas ilmu agama dan ditambah dengan mata pelajaran umum. Di Iran integrasi kurikulum Agama-Ilmu Umum, namun alokasi ilmu umum lebih banyak dan bervariasi dibanding di Indonesia. Di Arab Saudi juga demikian integrasi antara ilmu agama dan umum, kajian-kajian ilmu agama dan umum di Saudi disesuaikan dengan model pendidikan di sana.

Author Biography

Muhamad Basyrul Muvid, Universitas Dinamika Surabaya

Jl Kedung Baruk No 98 Rungkut Surabaya

References

Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: Rineka Cipta.

Assegaf, A. R. (2003). Internasionalisasi Pendidikan Islam; Sketsa Perbandingan Pendidikan di Negara-negara Islam dan Barat. Yogyakarta: Gama Media.

Azra, A. (Ed.). (1989). Jakarta: Perspektif Islam di Asia Tenggara.

Basri, H. (2012). Bandung: Kapita Selekta Islam.

Green, A. (Ed.). (2006). Education, Equality and Social Cohesion: A Comparative Analysis. New York: Palgrave Macmillan.

Hariyanto, H. (2012). Islam, Iran, dan Peradaban: Peran dan Kontribusi Intelejtual Iran terhadap Peradaban Islam. Yogyakarta: Rausyan Fikr Institut.

International, S. (n.d.). The Kingdom Of Saudi Arabia. London.

K. Hitti, P. (2008). History of The Arabs. Jakarta: PT Serambi Ilmu Semesta.

Kandel, I. L. (1959). The Methodology of Comparative Education. New York: Spinger.

Kemendikbud. (2013). Kurikulum 2013-Kompetensi Dasar Sekolah Menengah Atas (SMA) / Madrasah Aliyah (MA. Jakarta, Kemendikbud.

Muhaimin. (2012). Pemikiran dan Aktualisasi Pengembangan Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Pers.

Muskens, W., & Hanft, A. (2009). Design of the International Comparative Studi dalam Michaela Knust, Continuing Higher Education and Lifelong Learning: An International Comparative Studi on Structures, Organisation and Provisions. London and New York: Spinger.

Nasional, D. P. (2004). Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Jakarta: Pusat Data dan Informasi Pendidikan.

Nasir, R. (2005). Mencari Tipologi Format Pendidikan Ideal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nazir, Moh. (2005). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nur, A. S. (2002). Perbandingan Sistem Pendidikan 15 Negara. Bandung: Lubuk Agung.

Nurhaswati. (2015). Pendidikan Madrasah dan Prospeknya Dalam Pendidikan Nasional. Jurnal Potensial, 14(1).

Pengembangan Bahasa, T. P. K. P. P. (1995). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta,Balai: Pustaka.

Rahmat, R. (2014). Madrasah Sebagai Lembaga Pendidikan Islam (Sistem dan Pekembangannya Sebelum dan Sesudah Kemerdekaan). Rihlah, 1(2).

Shahvar, S. (2009). The Forgotten Schools; The Baha'is and Modern Education in Iran, 1899-1934. London and New York, I.B: Tauris Publishers.

Stromquist, N. P. (2005). Comparative and Internasional Education. New York.

Szyliowics, J. S. (2001). Education and Modernization in Middle East, Alih bahasa Ahmad Djainuri. Surabaya: al Ikhlas.

Z, A. W. (1997). Pendidikan Islam dalam Peradaban Industrial. Yogyakarta: Adtya Media.

Downloads

Published

2020-12-29

How to Cite

Muvid, M. B. (2020). Perbandingan Struktur Lembaga Pendidikan Islam dan Kurikulum di Indonesia, Iran dan Arab Saudi. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 160–170. https://doi.org/10.32832/tawazun.v13i2.3018

Issue

Section

Artikel