Kurikulum Tahfidz Enterpreneurship tingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP)

Hotim Abdulloh

Abstract


Tahfidz entrepreneurship curriculum at the junior high school level is needed to prepare a generation that is religious, has good morals, is independent and does not stand idly by for others. This study tries to find a model for implementing the tahfidz entrepreneurship curriculum at the junior high school level at Al-Amin Islamic Boarding School Tasikmalaya and SMPIT-TQ Ihya As-Sunnah Tasikmalaya. This study used descriptive qualitative method. The results of the study found that a good model for the tahfidz entrepreneurship curriculum at the junior high school level was as follows, first, tahfidz Alquran should ideally be carried out 10 hours per day. Second, entrepreneurship to foster the entrepreneurial spirit of students is carried out one day a week. Third, the condensation of official lessons can be carried out one day a week, and another important curriculum is the Islamic boarding school curriculum.

Abstrak                                  

Kurikulum tahfidz entrepreneurship pada tingkat SMP sangat dibutuhkan untuk mempersiapkan generasi yang religius, berakhlak baik, mandiri dan tidak berpangku tangan pada orang lain. Penelitian ini mencoba menemukan model penerapan kurikulum tahfidz entrepreneurship pada tingkat SMP di Pondok Pesantren Al-Amin Tasikmalaya dan SMPIT-TQ Ihya As-Sunnah Tasikmalaya. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menemukan bahwa model yang kurikulum tahfidz entrepreneurdship tingkat SMP yang baik adalah sebagai berikut, pertama, tahfidz Alquran idealnya dilaksanakan 10 jam per hari. Kedua, kewirausahaan untuk memupuk jiwa entrepreneurship siswa dilaksanakan satu hari per pekan. Ketiga, pemadatan pelajaran Dinas bisa dilaksanakan satu hari per pekan, dan kurikulum penting lainnya yaitu kurikulum kepesantrenan.


Keywords


kewirausahaan; kurikulum tahfidz; pesantren

Full Text:

PDF

References


Alim, A. (2018), Pendidikan Jiwa: Terapi Spiritual Manusia Modern, Jakarta: Al-Mawardi Prima.

Alquran Al-Karim

Arabiyyah, M. L. (2010), Mu’jam al-Washit, Mesir: cetakan ke 5.

Gunawan, H. (2014), Pendidikan Islam: Kajian Teoritis dan Pemikiran Tokoh, Bandung: Remaja Rosdakarya.

KBBI online

Kemendikbud. (2012) KBBI, Jakarta: Pustaka Phoenix.

Moleong, L. J. (2000). Metodologi penelitian kualitatif, cet. XI. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pasaribu , A. M. (2012), Kewirausahaan berbasis Agribisnis, Yogyakarta: C.V Andi Offset.

UU RI No 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yunus, M. (1996). Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia, Jakarta: PT Hidakarya




DOI: http://dx.doi.org/10.32832/tawazun.v15i1.6822

Article Metrics

Abstract view : 325 times
PDF - 210 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogora

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogor
Jl. K.H. Sholeh Iskandar km 2 Bogor 16162 Jawa Barat, Indonesia Telp/Fax: 0251-8335335