DEVELOPMENT OF INTERACTIVE MULTIMEDIA ON THE PROCESS OF HINDU-BUDDHIST RELIGION AND CULTURE IN INDONESIA AT SMA NEGERI 1 LUBUK KELIAT
DOI:
https://doi.org/10.32832/educate.v10i1.18315Keywords:
Interactive Learning Media, Hindu-Buddhism, HistoryAbstract
This research aims to develop Interactive Multimedia on the Basic Competencies of the Theory of the Process of Development of Hindu-Buddhist Religion and Culture in Indonesia for grade X students at SMA Negeri 1 Lubuk Keliat. The results of the study show that the interactive multimedia products developed have good validity, practicality, and effectiveness. The results of expert validation (alpha test) showed an average assessment of 3.68, which is included in the valid category. The practicality test (beta test) resulted in an average assessment of 4.29, which is included in the very practical category. From the effectiveness test, the N-gain score of 0.64 shows effectiveness in the medium category, with an increase in student learning outcomes. With these results, this interactive multimedia is declared suitable for use as a learning medium in history subjects. It is recommended to integrate this multimedia into learning to increase students' motivation and understanding of the material.
References
Alessi, SM, & Trollip, SR (2001). Multimedia untuk Pembelajaran: Metode dan Pengembangan. Pendidikan Pearson.
Antoro, RMA (2023). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif. Universitas Negeri Yogyakarta.
Daryanto. (2017). Media Pembelajaran: Perannya Sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Gava Media.
Fitriyani, F., Susilana, R., & Amalia, R. (2022). Memanfaatkan multimedia interaktif untuk pembelajaran sejarah yang efektif. Jurnal Internasional Teknologi Pendidikan, 11(2), 33-42.
Gusnadi, D. M., Fatonah, U., & Suartika, I. (2024). Digital Module Design For Animation-Based Micro Media Training At Seameo Seamolec Using The Lee & Owens Model. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan. Deviana Maulidia Gusnadi, 9(1), 71–78. https://doi.org/10.32832/educate.v9i1.17063
Izzatillah, N. (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif Situs Hindu-Buddha di Pasuruan untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar. Universitas Negeri Malang.
Luh Pt Swandewi Anggarayani, I. w. (2014). pengembangan multi media pembelajaran interaktif sejarah dengan model hannafin dan peck. e-Jurnal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Teknologi Pendidikan,
Mulya, AW (2023). Pengembangan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Sejarah Indonesia Materi Perkembangan Kerajaan Hindu Buddha di Nusantara untuk Kelas X. Universitas Negeri Malang.
Prakasa, HP (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Kerajaan-Kerajaan Bercorak Hindu-Buddha di Indonesia Berbasis Multimedia Interaktif. Universitas Pendidikan Indonesia.
Rivasintha Marjito, Emusti, dan Sahid Hidayat. 2024. "Pengembangan Bahan Ajar dalam Studi Kurikulum dan Buku Teks Sejarah." HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah 12(1):323. doi: 10.24127/hj.v12i1.9127.
Suryani, A., Darmawan, D., & Kusuma, G. (2020). Pengembangan multimedia interaktif untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Media dan Teknologi Pendidikan, 9(1), 45-52.
Syahroni, Muhammad, Ana Nurhasanah, dan Arif Permana Putra. 2023. "Analisis Soal Pilihan Ganda sebagai Alat Evaluasi Penilaian Akhir Tahun (PAT) Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Kelas XI SMA." HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah 12(1):143. doi: 10.24127/hj.v12i1.8640.
Trianingrum, E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif untuk Siswa Kelas 3 SD pada Materi Sejarah Uang Menggunakan Adobe Flash Professional CS6. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP-UKSW. Diakses dari https://repository.uksw.edu/handle/123456789/15497
Warsita, B. (2008). Teknologi Pembelajaran; Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Deni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors grant the journal copyright of the work licensed under CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. | Penulis memberikan hak cipta karyanya kepada jurnal yang dilisensikan dengan CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License yang memungkinkan orang lain untuk menggunakan karya dengan pengakuan kepengarangan karya dan publikasi awal dalam jurnal ini. |