LEARNING APPROACH BASED ON LOCAL WISDOM IN INDRAMAYU: A THEORETICAL REVIEW
Keywords:
local wisdom; learning strategies; indramayu; literature reviewAbstract
Abstract
This research aims to evaluate the effectiveness of local wisdom-based learning strategies in Indramayu, focusing on their impact on student engagement, understanding, academic achievement, and cultural appreciation. Utilizing a literature review method, this study examines existing research and documentation on the integration of local wisdom into educational practices. The findings indicate that such integration significantly enhances student involvement in the learning process, provides deeper comprehension of subjects, boosts academic performance, and fosters a greater appreciation for cultural heritage. The positive outcomes suggest that local wisdom-based learning strategies not only enrich the educational experience but also contribute to the preservation and appreciation of local.
References
Amaliyah, N., Hayati, N., & Kasanova, R. (2023). Implementasi pendekatan pembelajaran berbasis kearifan lokal dalam meningkatkan minat belajar siswa di MTs Miftahus Sudur Campor Proppo. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(3), 129–147. https://jurnaluniv45sby.ac.id/index.php/Dewantara/article/view/1352
As’Ari, H. (2024). Pengembangan Model Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Kearifan Lokal untuk Sekolah Menengah di Wilayah Pedesaan. UNISAN JURNAL, 3(2), 717–726. http://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal/article/view/2512
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Sage Publications.
Fajrie, N., Aryani, V., & Kironoratri, L. (2024). Media Belajar Digital Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Sumber Bacaan Dongeng Sastra Anak. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2262–2275. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/jee/article/view/8123
Guru, T. B. (2006). Pembelajaran Seni Rupa. Erlangga.
Handayani, W., Romadhona, M., Dewanti, M. C., & Mandasari, V. (n.d.). Alat Permainan Edukatif Wayang Pada PAUD. https://www.academia.edu/download/114189252/_warna_Alat_Permainan_Wayang_v2_rev6.pdf
Hikmat, H. (2020). Integrasi Kearifan Lokal Masyarakat Pantura Dalam Pendidikan Agama Multikultur. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 1(5), 340–355. https://jurnal.syntaximperatif.co.id/index.php/syntax-imperatif/article/view/152
Ikhfa, M. F. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan menerima keragaman suku bangsa dan budaya melalui metode Role Playing di SD NU Wanasari Indramayu. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/25036
Karimah, A. (2023). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Apresiasi Siswa Terhadap Budaya Lokal. Science and Education Journal, 1(2), 1–12. http://jurnal-cahayapatriot.org/index.php/snej/article/view/151
Nashihin, H. (2017). Pendidikan Akhlak Kontekstual. In CV. Pilar Nusantara.
Nur, R. J., Wildan, D., & Komariah, S. (2023). Kekuatan Budaya Lokal: Menjelajahi 3S (Sipakatau, Sipakalebbi, Dan Sipakainge’) Sebagai Simbol Kearifan Lokal. MIMESIS, 4(2), 166–179. http://www.journal2.uad.ac.id/index.php/mimesis/article/view/8105
Patta Rapanna, S. E. (2016). Membumikan Kearifan Lokal Menuju Kemandirian Ekonomi (Vol. 1).
Qolbi, F., Kartimi, K., & Roviati, E. (2016). Penerapan pembelajaran berbasis sains budaya lokal ngarot untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa pada konsep plantae (studi eksperimen kelas X di SMA N 1 Lohbener. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 5(2), 105–121. https://jurnal.syekhnurjati.ac.id/index.php/sceducatia/article/view/958
Rahmawati, D. (2018). Integrasi cerita rakyat dalam pembelajaran sejarah di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 80–95. https://doi.org/10.15294/jps.v6i2.20127
Rapanna, P. (2016). Membumikan Kearifan Lokal Menuju Kemandirian Ekonomi (Vol. 1). CV. SAH MEDIA.
Rohani, E. (2019). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan: Aktualisasi nilai-nilai Pancasila dan kewarganegaraan dalam perspektif santri. Almuqsith Pustaka.
Setiawan, A. B. (2020). The role of traditional arts in enhancing creativity among elementary school students. Journal of Arts and Cultural Management, 8(1), 45–58.
Subai, S., Hidayat, S., Jamaludin, U., & Leksono, S. M. (2023). Menggali Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan: Studi Etno-Pedagogi di Suku Baduy. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 17(4), 2886–2906. https://jurnal.stiq-amuntai.ac.id/index.php/al-qalam/article/view/2323
Susanti, L. (2019). Pengembangan Kreativitas Siswa melalui Potensi Budaya Lokal dalam Pembelajaran Seni Tari. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG.
Susanto, H. P. (2021). Best Practices Manajemen Sekolah. Penerbit Tsaqiva.
Widyaningrum, R., & Prihastari, E. B. (2021). Integrasi kearifan lokal pada pembelajaran di SD melalui etnomatematika dan etnosains (ethnomathscience. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 335–341. https://pustaka-psm.unilak.ac.id/index.php/dinamisia/article/view/5243





















