LEARNING APPROACH BASED ON LOCAL WISDOM IN INDRAMAYU: A THEORETICAL REVIEW

Authors

  • Dadan Mardani Fakultas Tarbiyah, IAI AL-AZIS Indramayu, Indonesia
  • Iis Susiawati Fakultas Tarbiyah, IAI AL-AZIS Indramayu, Indonesia
  • Iis Humaeroh Fakultas Tarbiyah, IAI AL-AZIS Indramayu, Indonesia
  • Dewi Utami Fakultas Tarbiyah, IAI AL-AZIS Indramayu, Indonesia

Keywords:

local wisdom; learning strategies; indramayu; literature review

Abstract

Abstract

This research aims to evaluate the effectiveness of local wisdom-based learning strategies in Indramayu, focusing on their impact on student engagement, understanding, academic achievement, and cultural appreciation. Utilizing a literature review method, this study examines existing research and documentation on the integration of local wisdom into educational practices. The findings indicate that such integration significantly enhances student involvement in the learning process, provides deeper comprehension of subjects, boosts academic performance, and fosters a greater appreciation for cultural heritage. The positive outcomes suggest that local wisdom-based learning strategies not only enrich the educational experience but also contribute to the preservation and appreciation of local.

References

Amaliyah, N., Hayati, N., & Kasanova, R. (2023). Implementasi pendekatan pembelajaran berbasis kearifan lokal dalam meningkatkan minat belajar siswa di MTs Miftahus Sudur Campor Proppo. Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(3), 129–147. https://jurnaluniv45sby.ac.id/index.php/Dewantara/article/view/1352

As’Ari, H. (2024). Pengembangan Model Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Kearifan Lokal untuk Sekolah Menengah di Wilayah Pedesaan. UNISAN JURNAL, 3(2), 717–726. http://journal.an-nur.ac.id/index.php/unisanjournal/article/view/2512

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101.

Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Sage Publications.

Fajrie, N., Aryani, V., & Kironoratri, L. (2024). Media Belajar Digital Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Sumber Bacaan Dongeng Sastra Anak. Jurnal Elementaria Edukasia, 7(1), 2262–2275. https://ejournal.unma.ac.id/index.php/jee/article/view/8123

Guru, T. B. (2006). Pembelajaran Seni Rupa. Erlangga.

Handayani, W., Romadhona, M., Dewanti, M. C., & Mandasari, V. (n.d.). Alat Permainan Edukatif Wayang Pada PAUD. https://www.academia.edu/download/114189252/_warna_Alat_Permainan_Wayang_v2_rev6.pdf

Hikmat, H. (2020). Integrasi Kearifan Lokal Masyarakat Pantura Dalam Pendidikan Agama Multikultur. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 1(5), 340–355. https://jurnal.syntaximperatif.co.id/index.php/syntax-imperatif/article/view/152

Ikhfa, M. F. (2014). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan menerima keragaman suku bangsa dan budaya melalui metode Role Playing di SD NU Wanasari Indramayu. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/25036

Karimah, A. (2023). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Apresiasi Siswa Terhadap Budaya Lokal. Science and Education Journal, 1(2), 1–12. http://jurnal-cahayapatriot.org/index.php/snej/article/view/151

Nashihin, H. (2017). Pendidikan Akhlak Kontekstual. In CV. Pilar Nusantara.

Nur, R. J., Wildan, D., & Komariah, S. (2023). Kekuatan Budaya Lokal: Menjelajahi 3S (Sipakatau, Sipakalebbi, Dan Sipakainge’) Sebagai Simbol Kearifan Lokal. MIMESIS, 4(2), 166–179. http://www.journal2.uad.ac.id/index.php/mimesis/article/view/8105

Patta Rapanna, S. E. (2016). Membumikan Kearifan Lokal Menuju Kemandirian Ekonomi (Vol. 1).

Qolbi, F., Kartimi, K., & Roviati, E. (2016). Penerapan pembelajaran berbasis sains budaya lokal ngarot untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa pada konsep plantae (studi eksperimen kelas X di SMA N 1 Lohbener. Scientiae Educatia: Jurnal Pendidikan Sains, 5(2), 105–121. https://jurnal.syekhnurjati.ac.id/index.php/sceducatia/article/view/958

Rahmawati, D. (2018). Integrasi cerita rakyat dalam pembelajaran sejarah di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 6(2), 80–95. https://doi.org/10.15294/jps.v6i2.20127

Rapanna, P. (2016). Membumikan Kearifan Lokal Menuju Kemandirian Ekonomi (Vol. 1). CV. SAH MEDIA.

Rohani, E. (2019). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan: Aktualisasi nilai-nilai Pancasila dan kewarganegaraan dalam perspektif santri. Almuqsith Pustaka.

Setiawan, A. B. (2020). The role of traditional arts in enhancing creativity among elementary school students. Journal of Arts and Cultural Management, 8(1), 45–58.

Subai, S., Hidayat, S., Jamaludin, U., & Leksono, S. M. (2023). Menggali Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan: Studi Etno-Pedagogi di Suku Baduy. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 17(4), 2886–2906. https://jurnal.stiq-amuntai.ac.id/index.php/al-qalam/article/view/2323

Susanti, L. (2019). Pengembangan Kreativitas Siswa melalui Potensi Budaya Lokal dalam Pembelajaran Seni Tari. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG.

Susanto, H. P. (2021). Best Practices Manajemen Sekolah. Penerbit Tsaqiva.

Widyaningrum, R., & Prihastari, E. B. (2021). Integrasi kearifan lokal pada pembelajaran di SD melalui etnomatematika dan etnosains (ethnomathscience. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 335–341. https://pustaka-psm.unilak.ac.id/index.php/dinamisia/article/view/5243

Downloads

Published

2025-04-30

How to Cite

Mardani, D., Susiawati, I., Humaeroh, I., & Utami, D. (2025). LEARNING APPROACH BASED ON LOCAL WISDOM IN INDRAMAYU: A THEORETICAL REVIEW. ATTA`DIB, 9(1), 137–148. Retrieved from https://ejournal.uika-bogor.ac.id/index.php/at-tadib/article/view/21410

Issue

Section

Articles