MODEL PEMBELAJARAN BEYOND CENTER AND CIRCLE TIME (BCCT) BERBASIS Q.S LUKMAN AYAT 12-19

Authors

  • Rahmat Supriatna Universitas Ibn Khaldun Bogor

DOI:

https://doi.org/10.32832/tawazun.v11i2.1663

Keywords:

Model Pembelajaran, , Surat Lukman 12-19, TK Al-Ihsan

Abstract

This article is a literature study and case study. This study is a Learning Model Beyond Center And Circle Time (BCCT) Based Values Q.S Lukman Verse 12-19 Early Childhood Education (PAUD) At TK Al-Ihsan Islamic School Bekasi. Al-Qur'an Surah Lukman verses 12-19, there are at least three educational values of aqidah education, syari'ah education, and educational character. Aqidah education includes two things: (1) the prohibition of associating Allah. Lukman strongly prioritizes the education of tawheed to his children; (2) Believing in the last day. Lukman teaches his children to trust the reward for the deeds done in the world. Shari’ah education includes two things, namely establishing prayers and amar ma'r?f nahy munkar. Character education includes the command to thank God for all His gifts, to do good to both parents, not to behave arrogantly and to always speak softly. Educational values of Q.S Lukman verses 12-19 are all integrated into Beyond Center And Circle Time (BCCT) learning models.

References

Abdurrahman, J. (2005). Tahapan Mendidik Anak Teladan Rasulullah S.A.W. Bandung: Irsyad Baitussalam.

Al-Bukhari, A. A. ibn M. I. (n.d.). Shahih Bukhri Juz I. Riyadh: Idaratul Bahtsi Ilmiah, tt.

Darajat, Z. (2012). Ilmu pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.

Kaniah. (2017). 9 Metode Pembelajaran Efektif Dan Menyenangkan Best Priece Pembelajaran PAI Inovatif. Pustaka Pelajar, Jogjakarta.

Katsir, I. (2008). Lubabuttafsir min ibni Katsir jilid 7. Jakarta: Pustaka Imam Syafi’i.

Marwani. (2015). Pengembangan Materi Pendidikan Materi Pembelajaran Anak Usia Dini (PAUD) Dalam Perspektif Islam (Studi Kasus MAteri PAUD Kemendikbud dan Kemenag). Disertasi. Program Doktor Pendidikan Islam Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun. Bogor.

Mulyasa, E. (2017). Strategi Pembelajaran PAUD “Remaja Rosda Karya. Bandung.

Musbikin, I. (2003). Kudidik Anakku dengan Bahagia, Yogyakarta. Mitra Pustaka.

Nata, A. (2008). Tafsir ayat-ayat pendidikan (Tafsir al-Ayat al –Tarbawi). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Patmonedowo, S. (2003). Pendidikan Anak Pra Sekolah, Jakarta?:Kerjasama Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Dengan Rineka Cipta.

Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi dan Model Pembelajaran. Pustaka Setia. Jakarta.

Rahman, H. S. (2000). Konsep dasar pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Galah.

Roosyianthi, M. (2018). Modul Sentra Bahan Alam, Training perbekalan guru PAUD, TK dan RA Se Indonesia, Program pendidikan berbasis sentra dan sentra proyek. BCCT.

Rosyadi, H. A. R. (2013). Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini (Konsep dan Praktik PAUD Islami). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Rosyadi, R. (2013). Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter anak Usia Dini. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Samsul Nizar, R. (2012). Filsafat Pendidikan Islam; Telaah Sistem Pendidikan dan Pemikiran Para Tokohnya. Jakarta: Kalam Mulia.

Suhayati, Ii. (2013). Model Pembelajaran Sentra Berbasis nilai-nilai Islam Pendidikan PAUD, Buku Pegangan STAI Al-Mussadiyah. Garut.

Tafsir, A. (2012). Filsafat Pendidikan Islam, Integrasi Jasmani, Rohani Dan Kalbu Memanusiakan Manusia. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wismarti, & Shaleh, M. (2010). Panduan Pendidikan sentra PAUD. Pustaka Al-falah.

Yudisthira, & Masardi, S. Y. (2012). “Pendidikan Karakter Berbasis metode sentra, Revolusi Pendidikan Anak Usia Dini. bekasi: Media Pratama Sentra.

Downloads

Published

2019-03-23

How to Cite

Supriatna, R. (2019). MODEL PEMBELAJARAN BEYOND CENTER AND CIRCLE TIME (BCCT) BERBASIS Q.S LUKMAN AYAT 12-19. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 155–175. https://doi.org/10.32832/tawazun.v11i2.1663

Issue

Section

Artikel