REVITALISASI PENDIDIKAN KEAGAMAAN ISLAM ERA DIGITAL 4.0

Hasbi Indra

Abstract


Islamic religious of schools that Qur’anic Education, Diniyah and Islamic Boarding School, have Regulation Goverment No. 20/2003, those of a place urgent for development of nations in the future. The Nasional of Education Systems have varians of national education and foundation education have bring a quality its are equity with general Education. The quality of national schools system have under position in Asian State that Singapura, Thailand, Malaysia and Vietnam. This time and in the future Islamic religious school are face of competation with schools in regional as well as international. This era a degree amongts on Asian Nations in freedom trade in MEA. This religious education cannot be avoided and the alumni must prepare themselves with science and technology as well as other competencies or skills. There is already an instrument in this education but to respond to the challenges that need revitalization in its curriculum and this education is managed with total quality management.

Abstrak

Pendidikan keagamaan Islam seperti Taman Pendidikan Al-Quran, Diniyah dan Pesantren telah dipayungi oleh UU No. 20/2003 dan menjadi salah satu pilar penting dalam pengembangan pendidikan nasional ke depan. Pendidikan ini telah menjadi bagian dari sistem pendidikan nasional yang kualitasnya diarahkan setara dengan pendidikan nasional pada umumnya dan bahkan pada tingkat regional maupun internasional. Kualitas pendidikan nasional yang di dalamnya ada pendidikan ini masih berada di bawah negara-negara Asia seperti Singapura, Thailand, Malaysia dan Vietnam. Saat ini dan mendatang produk pendidikan berada di tengah kompetisi perdagangan antar negara di tingkat regional maupun internasional. Di masa ini telah menghadapi perdagangan bebas antar negara Asia yang disebut dengan MEA. Hal ini tidak bisa dihindari oleh pendidikan keagamaan ini dan alumninya harus menyiapkan dirinya dengan ilmu dan teknologi serta kompetensi atau keterampilan lainnya. Telah ada di pendidikan ini instrumennya namun untuk merespons tantangan yang ada diperlukan revitalisasi di kurikulumnya dan pendidikan ini dikelola dengan total quality management.


Keywords


Pendidikan; keagamaan; Islam; kurikulum; TQM

Full Text:

PDF

References


Azra, A, (1998). Esei-esei Intelektual Muslim dan Pendidikan Islam, Jakarta: Logos

Azizy, A. Q. (2004). Melawan Globalisasi, Yogyakarta, pustaka pelajar

Arifin, S. (2014).“Strategi pendidikan dalam rangka menghadapi globalisasi”, Tarbiya, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Vol. 2 Des

Bastoni, H.A. (2013). Beginilah Rasulullah Berbisnis. Bogor: Pustaka al-Bustani

Dofier, Z. (1994). Tradisi Pesantren, Jakarta: LP3ES

Faqih, M. (2006). Jalan Lain, Yogyakarta: Insist Press

Furchan, A. (2006). Transformasi Pendidikan Islam di Indonesia, Yogyakarta: Gama Media

Haedari, A. (2006).Panorama Pesantren Dalam Cakrawala Modern, (Jakarta: Diva Pustaka

Ismail, A.A.M. (1987). al-Buchari al-Ja’fi al-Jami al-Sahih al-Mukhtasar, Beirut: Dar Ibn Katsir

Ishom, M. (2008). Dinamika Madrasah Diniyah di Indonesia, Jakarta: Transwacana

Indra, H. (2009). “Pesantren dan Peradaban”, Jabal Hikmah, STAIN Jayapura, Vol. 2. No. 4 Juli

John W. C. (2002). Research Design: Qualitative and Quantitative Approach. London, Sage Publication,

Nata, A. (2008). Membangun Keunggulan Pendidikan Islam Indonesia, Jakarta: UIN Press

Norman, E. (2016). Analisis Model TQM dalam Prespektif Islam di Madrasah Aliyah, Disertasi Pascasarjana UIKA Bogor

Tafsir, A. 2012. Ilmu Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Shihab, M. Q. (1998). Wawasan al-Quran. Bandung: Mizan

Pendis, D. (2014). Statistik Pendidikan Islam, 2012-2013, Jakarta, Ditjen Pendis

Saputra, A. )2015). “Petunjuk Al-Quran Dalam Memilih Pemimpin”, Riau 1, kemenag. Go.id, di unduh tanggal 13 Oktober

Sallis, E. (206). Total Quality Management in Education, Yogyakarta, IRCiSoD

Shihab, M. Q. (1998). Wawasan al-Quran. Bandung: Mizan

Sunil B. (1995). “Applying Total Quality Management To Educational Instruction: A case Study From a US Public University”. International Journal of Public Sector Management, Vol. 8 No.7

PD. Pontren, D. (2013). Pola pembinaan TKQ, Jakarta: Dit. PD. Pontren

PD. Pontren. D. (2007). Dinamika Pondok Pesantren di Indonesia, Jakarta: Dit. PD. Pontren

PD. Pontren, D. (2007). Pola Pengembangan Madrasah Diniyah, Jakarta: Dit. PD. Pontren

Http://perkarahati.wordpress.com; 9(2016); lihat pula islamiwiki.blogspot.co.id-contoh pembelajaran dari kisah Siti Hajar, diunduh 8 Januari.

UU No. 20 tahun 2003, BAB VI, Pasal 28, butir (2), Pasal 30, butir (4).

PP. No. 55, tahun 2007, Pasal I.




DOI: http://dx.doi.org/10.32832/tawazun.v12i2.2408

Article Metrics

Abstract view : 1404 times
PDF - 1154 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Hasbi Indra

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogora

Address: Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogor
Jl. K.H. Sholeh Iskandar km 2 Bogor 16162 Jawa Barat, Indonesia Telp/Fax: 0251-8335335