Pendidikan adab di Kuttab Permata Qur’an Kartasura

Authors

  • Purnomo Universitas Islam Negeri (UIN) Salatiga

DOI:

https://doi.org/10.32832/tadibuna.v12i5.14768

Keywords:

adab, kuttab, pendidikan Islam

Abstract

Kuttab is an alternative model of Islamic education that focuses on adab education. This research aims to find out the meaning of adab education for the Kuttab Permata Quran, the adab material taught, and how it is implemented. The research uses a descriptive-qualitative approach. The research subjects and informants were the initiators, managers, teachers, and guardians of the students. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. Checking the validity of the data using the source triangulation method. Miles and Huberman model data analysis techniques. This research shows that (1) the KPQ management believes that manners should not rely solely on social customs. KPQ is committed to integrating adab education into all teaching and learning activities, including teacher-guardian of student interactions. (2) The adab material taught includes adab towards Allah and the apostles, adab in assembly, adab towards parents, including teachers, and daily etiquette. (3) Punishment is permitted for cultivating adab. Adab is taught as a science in the subject of adab as well as an applied science in all subjects.

 

Abstrak

Kuttab adalah alternatif model pendidikan Islam yang berfokus pada pendidikan adab. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui makna pendidikan adab bagi Kuttab Permata Quran, materi adab yang diajarkan, dan bagaimana implementasinya. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Subjek dan informan penelitian adalah pemrakarsa, pengelola, guru, dan wali santri. Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Pemeriksaan keabsahan data dengan metode triangulasi sumber dan teknik. Teknik analisis data model Miles dan Huberman. Penelitian ini menunjukkan bahwa (1) adanya keyakinan pengelola KPQ bahwa adab tidak boleh bersandar hanya pada kelaziman masyarakat. KPQ berkomitmen mengintegrasikan pendidikan adab pada seluruh kegiatan belajar mengajar, termasuk pada interaksi guru-wali santri (2) materi adab yang diajarkan meliputi adab kepada Allah dan rasul, adab bermajelis, adab kepada orang tua termasuk guru dan adab keseharian. (3) hukuman diperbolehkan dalam penanaman adab. Adab diajarkan sebagai sebuah ilmu dalam mata pelajaran adab sekaligus sebagai ilmu terapan dalam semua mata pelajaran.

References

Ardiansyah. (2020). Konsep Adab Syed Muhammad Naquib Al Attas dan aplikasinya di Perguruan Tinggi. Ponpes At Taqwa.

Ariwibowo, S. (2019). Balitbang Agama Semarang Rekomendasikan Pemantauan kepada Lembaga Kuttab. Blasemarang. Kemenag.Go.Id. https://blasemarang.kemenag.go.id/berita/balitbang-agama-semarang-rekomendasikan-pemantauan-kepada-lembaga-kuttab

Ashari, B. (2012). Guruku Teladanku. ALFATIH.TV.

Ashari, B. (2021). Antara Hukuman dengan Pendidikan. budia shari official.

Hadi, S., Anwar, C., Syahidu, A., & Efendi, I. (2021). Character Education or Adab? (An Offer to the Problem of Education in Indonesia). Tsaqafah, 17(112), 121–139.

Husaini, A. (2013). Pendidikan karakter bebasis ta’dib. Tsaqafah, 9(1), 371–394.

Ibda, H. (2021). Mendudukkan Kuttab dan Pesantren. Maarifnujateng.or.Id. https://maarifnujateng.or.id/2021/05/mendudukkan-kuttab-dan-pesantren/

Khoiriyah, N., & Anshori, I. (2021). Implementasi pendidikan adab di kuttab al fatih sidoarjo. El Wasathiya, 9(1), 80–93.

Kurdi. (2015). Diskontinuitas Al-Qur ’ An Terhadap Tradisi Arab Pra-Islam. Jurnal Penelitian, 12(1), 141–168.

Kuttab Al Fatih. (2021). Profil Kuttab Al Fatih. Kuttabalfatih.Com. https://www.kuttabalfatih.com/kuttab-al-fatih/

LPMQ Kemenag. (2021). Qur’an Kemenag. Kemenag. https://quran.kemenag.go.id/

Mansor, R., Malim, T., Nichiappan, S., & Malim, T. (2019). The Implementation of Role of Kuttab Al-Fatih ( KAF ) Philosophy in Islamic Character Education. 13(2).

Musafak. (2021). Kuttab Tandai Arus Kebangkitan Pendidikan Islam. Blasemarang.Kemenag.Go.Id. https://blasemarang.kemenag.go.id/berita/kuttab-tandai-arus-kebangkitan-pendidikan-islam

Muzayanah, U. (2020). Sistem Pendidikan Kuttab Al Jazary Sebagai Representasi Pendidikan Islam Klasik. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 18(2). https://doi.org/10.32729/edukasi.v18i2.763

Sofanudin, A. (2019). Implementasi Pendidikan Agama pada Kuttab di Jawa Tengah (Issue 1).

Sofanudin, A., prihastuty, rahmawati, & Fanani, A. (2021). Islamic Education and Islamic Revivalism in Indonesia: A Case Study of Kuttab Al-Fatih Purwokerto. Analisa: Journal of Social Science and Religion, 6(01), 113–128.

Sofanudin, A. dkk. (2019). Kuttab: Diawasi Atau Diadopsi (Issue 1).

Suryadarma, Y., & Haq, A. H. (2015). Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al-Ghazali. Ta’dib:Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 10(20), 361–381. http://dx.doi.org/10.21111/at-tadib.v10i2.460

Ulwiyah, N., Maftuhatin, L., & Samsukadi, M. (2018). Implementation of islamic character education with intervention approach and micro habituation of education in kuttab al-fatih Jombang. Didaktika Religia, 6(2), 245–272. http://dx.doi.org/10.30762/didaktika.v6i2.1106

Zainuddin, M., Asrori, M., & Malang, U. I. (2021). The roots of the problem of islamic education and criticism of modern islam post the events of september 11 , according to Ibrahim m. Abu rabi. 4(2), 342–352.

Downloads

Published

2023-10-18

How to Cite

Purnomo. (2023). Pendidikan adab di Kuttab Permata Qur’an Kartasura. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(5), 427–442. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v12i5.14768

Issue

Section

Artikel