Penguatan materi dan metodologi Pendidikan Agama Islam

Authors

  • Abuddin Nata Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.32832/tadibuna.v9i2.3366

Keywords:

materi, metodologi, Pendidikan Agama Islam

Abstract

Ideality, Islamic Religious Education must have a good function according to develop religious people in the world. Namely, the people that just have not only depth understanding of Islamic teaching, but they also have good affection and implementation of their religion in daily life. The character of people that want to produce by Islamic Religious Education, besides the people that have good believing, piety, good character, but also the people that have a good balance between individual piety and social piety. Besides that, they also develop a prophetic mission. Namely in producing peace, harmony, humanity, and welfare for all people in the world. But in the reality, the ideality of Islamic Religious Education was not yet could be implemented in their daily life. There are still a distinction and gap between individual piety and social piety. Besides that, sometimes they used religion as a tool in according to get some contradiction goals with the mission of religion its self. Namely, sometimes they used a radical approach based on Islamic Religion according to achieve their aims. By refer to many authoritative references, this article, besides want to describe the vision, mission, and goal of Islamic Religious Education, but also wants to identify some factors that influenced it and the method to solve it, through Islamic Religious Education.

 

Abstrak

Idealnya, Pendidikan Agama Islam berfungsi dengan baik sesuai dengan perkembangan umat beragama di dunia. Yakni, orang-orang yang tidak hanya memahami ajaran Islam secara mendalam, tetapi juga memiliki akhlak yang baik dan menerapkan agamanya dalam kehidupan sehari-hari. Karakter orang yang ingin dihasilkan dari Pendidikan Agama Islam, selain orang yang beriman, takwa, budi pekerti, juga orang yang memiliki keseimbangan yang baik antara kesalehan individu dan kesalehan sosial. Selain itu, mereka juga mengembangkan misi profetik. Yakni dalam menghasilkan perdamaian, keharmonisan, kemanusiaan, dan kesejahteraan bagi seluruh manusia di dunia. Namun pada kenyataannya cita-cita Pendidikan Agama Islam masih belum bisa diimplementasikan dalam kehidupan sehari-hari. Masih ada perbedaan dan kesenjangan antara kesalehan individu dan kesalehan sosial. Selain itu terkadang mereka menggunakan agama sebagai alat untuk mendapatkan tujuan yang bertentangan dengan misi agama itu sendiri. Yakni, terkadang mereka menggunakan pendekatan radikal berdasarkan Agama Islam sesuai dengan tujuannya. Dengan mengacu pada banyak referensi yang otoritatif, artikel ini selain ingin mendeskripsikan visi, misi, dan tujuan Pendidikan Agama Islam, tetapi juga ingin mengidentifikasi faktor-faktor yang mempengaruhinya dan cara menyelesaikannya, melalui Pendidikan Agama Islam.

Author Biography

Abuddin Nata, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

Google Scholar: zrGQ-rAAAAAJ

References

Al-Abrasyi. (1395). Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Fulasifatuha. Isa al-Baaby al-Halaby wa Syurakaauhu.

Al-Ahwaniy, A. F. (t.t.). Al-Tarbiyah fi al-Islam. Dar al-Ma'arif.

Al-Ghazali, I. (t.t.). Ihya' ‘Ulum al-Din (Jilid III). Dar al-Fikr.

Al-Syathibi, A. I. I. al-Khaiymy al-Fuhaaty. (t.t.). Al-Muwafaqat fi Ushul al-Ahkam. Dar al-Rosyad al-Haditsah.

al-Qusyariy, A. al-Q. A. al-K. (t.t.). Al-Risalah al-Qusyairiyah fi ‘Ilm al-Tashawwuf. Dar al-Khair.

Amin, K. (2015). Studi Metode Pengajaran Agama Monoton. Dalam Republika.

Mansur, Y. (2015). Ash-Shuffah: Pusat Pendidikan Islam Pertama yang Didirikan dan Di-asuh Nabi Muhammad SAW. Republika.

Azra, A. (2000). Pendidikan Islam Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Logos Wacana Ilmu.

Azra, A. (2018). Radikalisme di Perguruan Tinggi. Republika.

Azra, A. (2020a). Moderasi Islam di Indonesia, dari Ajaran Ibadah Hingga Perilaku. Kencana.

Azra, A. (2020b). Relevansi Islam Wasathiyah Dari Melindungi Kampus Hingga Mengaktualisasikan Kesalehan. Kompas.

Buchori, M. (2011). Pendidikan Antisipatoris. Kanisius.

Connoly, P. (Ed.). (2002). Aneka Pendekatan Studi Agama. LKiS.

Daradjat, Z. (1970). Ilmu Jiwa Agama. Bulan Bintang.

Haris, A. M. (2018, Juni 11). Mahasiswa Terpapar Radikalisme. Kompas.

Hawa, S. (1414). Al-Islam. Gema Insani.

Hefner, R. W. (2009). Making Modern Muslims The Politics of Islamic Education in South-east Asia. University of Hawai'I Press.

Mahmud, A. A. (1421). Al-Tarbiyah al-Diiniyah al-Ghaaibah. Dar al-Tauzi'I wa al-Nasyr al-Islamiyah.

Mahmud, A. A. (1425). Al-Tarbiyah al-Islamiyah fi al-Madrasah. Dar al-Tauzi' wa al-Nasyr al-Islamiyah.

Mastuhu. (1999). Memberdayakan Sistem Pendidikan Islam. Logos Wacana Ilmu.

Maulani, A. (2017). Tradisi Kritis-Profetik Beragama. Kompas.

McCleary, R. M., & Barro, R. J. (2019). The Wealth of Religions, The Political Economy of Believing and Belonging. Princeton University Press.

Nasution, H. (1979). Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya. UI Press.

Nata, A. (2000). Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam. RajaGrafindo Persada.

Nata, A. (2016). Akhlak Tasawuf dan Karakter Mulia. RajaGrafindo Persada.

Pasiak T. (2020). Sedekah Itu Menyehatkan. Kompas.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 55 Tahun 2007 tentang Pendidikan Agama dan Pendidikan Keagamaan.

Shihab, M. Q. (1413). Membumikan Al-Qur'an Fungsi dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Mizan.

Sugiyanto. (2010). Model-model Pembelajaran Inovatif. Yuma Pustaka dan FIKP UNS.

Sutikno, M. S. (2007). Menggagas Pembelajaran Efektif dan Bermakna. NTP Press.

Tsalabi, A. (1954). Tarikh al-Tarbiyah al-Islamiyah. Kasysyaf lin Nasyr wa al-Thiba'ah wa al-Tauzi.

Uno, H. B. (2011). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kre-atif dan Efektif. Bumi Karya.

Wahab, M. A. (2020). Puasa dan Jihad Lawan Korona. Kompas.

Wahid, R. A. (2012). Kuliah Agama Ilmiah Populer. Perdana Mulya Sarana.

Yunus, M. (1995). Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia. Mutiara Sumber Widya.

Zaini, A. H. F. (2017). Agama yang Melindungi. Kompas.

Downloads

Published

2020-10-03

How to Cite

Nata, A. (2020). Penguatan materi dan metodologi Pendidikan Agama Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 244–266. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v9i2.3366

Issue

Section

Artikel