Message of dakwah bi al-qalam in the Kitab Miṣbāḥ Al-Ẓalām by Syaikh Muhammad Muhajirin Amsar Al-Dary

Authors

  • Didin Saepudin Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Ahmad Khotib Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Muhajirin Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i3.15822

Keywords:

Misbah Al Zalam, Shaykh Muhammad Muhajirin, Da'wah

Abstract

This article explores the effectiveness of da’wah bi al-qalam, the method of Islamic preaching through writing, using Sheikh Muhajirin's Miṣbāḥ Al-Ẓalām book as a case study. The qualitative approach involves text analysis, documentation, and literature study. The structuralism theory by Roland Barthes is employed for data analysis. The Miṣbāḥ Al-Ẓalām book, while primarily a syarah Bulugh al-Maram, serves as a medium for conveying diverse da’wah messages addressing various aspects of human life, including sharia, aqidah, and ikhtilaf. Historically, da’wah bi al-qalam existed since the time of Prophet Muhammad but gained prominence with technological advancements. Although Sheikh Muhajirin's contributions are significant, the method faces challenges such as limited attention and creativity. Addressing these issues is crucial to project Sheikh Muhajirin's thoughts into effective solutions, considering the needs and challenges of the contemporary era. While da’wah bi al-qalam may have its weaknesses, its potential impact on a global scale requires greater recognition and commitment from Muslim scholars to enhance its effectiveness in addressing the diverse religious problems faced by Muslims today.

Abstrak

Artikel ini mengeksplorasi efektivitas dakwah bi al-qalam, metode dakwah Islam melalui tulisan, dengan menggunakan buku Miṣbāḥ Al-Ẓalām karya Syekh Muhajirin sebagai studi kasus. Pendekatan kualitatif melibatkan analisis teks, dokumentasi, dan studi literatur. Teori strukturalisme oleh Roland Barthes digunakan untuk analisis data. Kitab Miṣbāḥ Al-Ẓalām, meskipun pada dasarnya merupakan syarah dari kitab Bulughul Maram, berfungsi sebagai media untuk menyampaikan pesan dakwah yang beragam yang mencakup berbagai aspek kehidupan manusia, termasuk syariah, aqidah, dan ikhtilaf. Secara historis, dakwah bi al-Qalam telah ada sejak zaman Nabi Muhammad, namun semakin populer seiring dengan kemajuan teknologi. Meskipun kontribusi Syekh Muhajirin cukup signifikan, metode ini menghadapi tantangan seperti kurangnya perhatian dan kreativitas. Mengatasi masalah ini sangat penting untuk memproyeksikan pemikiran Syekh Muhajirin ke dalam solusi yang efektif, dengan mempertimbangkan kebutuhan dan tantangan di era kontemporer. Meskipun dakwah bi al-qalam mungkin memiliki kelemahan, potensi dampaknya dalam skala global membutuhkan pengakuan dan komitmen yang lebih besar dari para cendekiawan Muslim untuk meningkatkan efektivitasnya dalam mengatasi berbagai masalah keagamaan yang dihadapi umat Islam saat ini.

References

A. Zaeny. (2005). Transformasi sosial dan gerakan Islam di Indonesia. Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 1(2), 32.

al-Banna, H. (n.d.). Majmu’atu ar-Rasail. Beirut:Muassasah ar-Risalah, tt.

Al-Dary, M. M. A. (n.d.-a). Miṣbāḥ Al-Ẓalām, Bab al-Targhib fi Makarim al-Akhlaq (Juz 4).

al-Dary, M. M. A. (n.d.-a). Misbāḥ al-Ẓālām, Bab al-Wudu’, Bab Sifat al-Salah, Juz 1, h. 207. (Juz 1).

Al-Dary, M. M. A. (n.d.-b). Misbāḥ al-Ẓālām (Juz 3).

al-Dary, M. M. A. (n.d.-b). Miṣbāḥ Al-Ẓalām, Bab Nawaqid al-Wudu>‘, juz 1, h. 77-78. (Juz 1).

al-Gazali A. H. (n.d.). Ihya al-‘Ulum al-Din.

al-Ghazali, M. (n.d.-a). al-Dakwah al-Islamiyah fi al-Qarn al-Hali. Beirut: Dar al-Syuruq.

al-Ghazali, M. (n.d.-b). Al-Dakwah al-Islamiyah fi al-Qarn al-Hali. Beirut: Dar al-Syuruq.

Al-Hamd, S. M. bin I. (2016). Mukhtasar Aqidah Ahlu Sunnah wa al-Jama’ah. Buletin an-Nur.

Al-Jazairy, A. B. (1976). Minhajul Muslim. Madinah: Daarul Umar bin Khatab.

al-Jurjani, M. bin A. al-S. (2012). Kitab al-Ta’rifat. Kairo: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.

Allin, L. (2014). Potential and the Problems, Teaching & Learning Inquiry. The ISSOTL Journal, 2(1), 95–102.

Al-Qandahlawi. (2001). Syarh Nahj al-Balaghah li al-Imam Sayyidina Ali bin Abi Thalib. (India: Maktabah al-Hindi).

al-Qaradhawi, Y. (1996). Tsaqafat al-Daiyah (Cet. 10). Kairo: Maktabah Wahbah.

al-Qaththan, M. (n.d.). Al-Tasyri’ wa al-Fiqh fi al-Islam. Muassasah al-Risalah.

al-Sayis, M. A. (1970). Nasy’ah al-Fiqh al-Ijtihad wa Athwaruhu. Kairo: Risalah al-Buhuts al-Islamiyah.

Aziz, M. A. (2004). Ilmu Dakwah. (Jakarta: CV. Kencana, 2004).

Azra, A. (1999). Esai-Esai Intelektual Muslim dan Pendidikan Islam. Jakarta: Logos.

Bakti, A. F. & Lecomte, I. (2015). The Integration of Dakwah in Journalism: Peace Journalism. Jurnal Komunikasi Islam, 05(01), 191.

Bakti, A. F. (2004). Communication and Family Planning in Islam in Indonesia, South Sulawesi Muslim Perception of Global Development. Jakarta, INIS.

Bakti, A. F. (2009). Applied Communication to Dakwah for Peace.

Barthes, R. (1957). Mythologies, tr. Annette Lavers. New York: The Noonday Press.

Batara, A., & Isra, A. (2019). Da ’ wah bil Qalam : From Political Islam to the “ Islamic Way ” of Resistance through Writings in Indonesia. Jurnal Emik, 2(2).

Bek, A. H. (1948). Mukhtaral-Ahadith al-Nabawiyyah wa al-Hikam al-Muhammadiyah. (Beirut: Maktabah Taufiqiyah ).

Berawi, M. (2019). Etika Dakwah pada Masyarakat Global. Jurnal Ilmu Dakwah & Pembangunan, XIV(1), 39–58.

Bruinessen, M. Van. (1999). Kitab Kuning, Pesantren dan Tarekat. Jakarta: Mizan.

Brummett. B. (2010). Techniques of Close Reading. Los Angeles: SAGE Publication.

Fahri, M., & Zainuri, A. (2020). Moderasi Beragama di Indonesia. Intizar2, 25(2). doi: https://doi.org/10.19109/intizar.v25i2.5640

Habibi, M. (2018). Optimalisasi Dakwah Melalui Media Sosial Pada Era Milenial. Al-Hikmah, 12(1), 101–116. doi: 10.24260/al-hikmah.v12i1.1085

Hirschkind, C. (2009). The Ethical Soundscape: Cassette Sermons and Islamic Counterpublic. New York: Columbia University Press.

Ho, T. H. dan Weigelt, K. (2005). Trust Building among Strangers. Management Science, 51(4), 519–530.

Husein, M. (1994). Mengenal Islam Selayang Pandang. Jakarta: Bumi Aksara.

I. Doi, A. R. (1991). Inilah Syariah Islam. Jakarta: Pustaka Panji Mas.

Ilyas, Y. (2011). Kuliah Aqidah Islam (Cet. XIV). Yogyakarta: Lembaga Pengkajiandan Pengamalan Islam.

Jaiz, H. (1996). Meluruskan Dakwah dan Fikrah. Jakarta: Pustaka Pelajar.

Johnson, Y. Y. & Oliver C. (2004). Cox and the Chicago School of Sociology: Its Influence on His Education, Marginalization, and Contemporary Effect,. Journal of Black Studies, 35(1), 99–112.

Kango, A. (2014). Jurnalistik dalam Kemasan Dakwah. Journalistic in the Form of Da’wah, 15(01), 105–114.

Madani & Hamim Ilyas. (1988). Islam Suatu Kajian Komprehensif. Jakarta: Rajawali Pers.

Mahmuddin. (2014). Manhaj Salafiyah. JIA, 2, 148.

Maryatin. (2014). Efektifitas Metode Ceramah Dalam Penyampaian Dakwah Islam : Studi pada Kelompok Pengajian di Perumahan Mojosongo Permai Kabupaten Boyolali Maryatin perubahan sendi-sendi etika umat Islam . Era globalisasi memiliki potensi politik , ekonomi , sosial budaya. Jurnal Ilmu Dakwah, 34(1), 103–121.

Mubarak, A. bin. (1989). Kitab al-Zuhd. Kairo: Dar al-Kutub al-‘Arabiyyah.

Munawwir. (1997). Kamus al-Munawwir (Cet. XIV). Surabaya: Pustaka Progressif.

Nabhan, M. F. (n.d.). Al-Madkhal al-Tasyri’ al-Islami. Beirut: Dar al-Shadir, t.th.

Nasr, S. H. (1995). Oral Transmision and the Book in Islamic Education: The Spoken and the Written Word, Dalam George N. Atriyeh, TheBook in Islamic World. USA: State University of New York.

Ni’ami, U. (2020). Aktualisasi Dakwah Di Era Globalisasi ( Dalam Menegakkan Syariat Islam ). Ulul Albab Jurnal Dakwah dan Sosial Keagamaan, 07(02), 1–12.

Parrott, W. G., & Smith, R. H. (1993). Distinguishing the experiences of envy and jealousy. Journal of Personality and Social Psychology, 64(1), 906–920.

Pedersen. J. (2014). The Arabic Book. New Jersey: Princeton University Press.

Rakhmawati, I. (2013). Potret Dakwah di Tengah Era Globalisasi dan Perkembangan Zaman. AT-TABSYIR: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 1(1), 75–92.

Ramli, A. S. M. (2003). Jurnalistik Dakwah: Visi dan Misi Dakwah bi al-Qalam. (Bandung: Remaja Rosdakarya).

Ratna, N. K. (2004). Teori, Metode, dan Teknik Penelitian Sastra dari Strukturalisme Hingga Postrukturalisme: Perspektif Wacana Naratif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Santoso, B. R., Baroroh, U., & Abdullah, A. D. (2017). Surat Sebagai Media Dakwah: Studi Atas Praktek Dakwah Rasulullah saw terhadap Raja Heraclius, Kisra Abrawaiz, Muqouqis, dan Najasyi. Jurnal Ilmu Dakwah, 35(1), 118-138.

Sirajuddin, M. (2014). Pengembangan Strategi Dakwah Melalui Media Internet (Peluang dan Tantangan). Al-Irsyad Al-Nafs: Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 1(1), 1–97.

Syalabi, M. (1969). Al-Madhkal fi Ta’rif bi al-Fiqh al-Islami. Beirut: Daar al-Nahdhah al-‘Arabiyyah.

Syaltut, M. (1966). Al-Islam Aqidah wa Syariah. Beirut: Daar al-Qalam.

Syamsudin, Z. A. bin. (2009). Buku Putih Dakwah Salafiyah. Jakarta: Pustaka Imam Abu Hanifah.

Syarifuddin, A. (1993). Pembaharuan Pemikiran dalam Hukum Islam. Padang: Angkasa Raya.

Syarifuddin, A. (1999). Ushul Fiqh (Jilid 1). Jakarta: Logos.

Tehranian, M. (2009). Communication and Revolution in Islamic World an Essay. USA: Harvard University.

Tibi, B. (2001). Islam between Culture and Politics. USA: Palgrave Macmillan Press:

W. Montgomery Watt. (2019). ISLAMIC PHILOSOPHY AND THEOLOGY. Nottingham Trent University.

Yahya, M. & Thaha, N. (1941). Fannuttarbiyah. (Padang Panjang: al-Maktabah al-Sa’diyah).

Downloads

Published

2024-01-03

How to Cite

Saepudin, D., & Khotib, A. (2024). Message of dakwah bi al-qalam in the Kitab Miṣbāḥ Al-Ẓalām by Syaikh Muhammad Muhajirin Amsar Al-Dary . Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 16(3), 677–702. https://doi.org/10.32832/tawazun.v16i3.15822

Issue

Section

Artikel

Most read articles by the same author(s)