The Effect of Product Innovation, Service Quality, and Store Atmosphere on Consumer Loyalty at Puri Kawan Lodtunduh Gianyar Regency

Authors

  • Luh Kartika Ningsih Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Satya Dharma
  • Gusti Kadek Ayu Anggun Krisna Damayanti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Satya Dharma
  • Ni Kadek Yuliandari Universitas 17 Agustus 1945 Banyuwangi
  • Ni Luh Putu Eka Yudi Prastiwi Sekolah Tinggi Ekonomi Satya Dharma Singaraja

DOI:

https://doi.org/10.32832/jm-uika.v15i2.15030

Abstract

Product development is not easy, innovation has an important role in a competitive market. Good service provides an unforgettable shopping experience that makes consumers loyal. The ability of a company to provide and create a comfortable atmosphere will affect consumer loyalty to the company. The purpose of this study was to determine the effect of product innovation, service quality and store atmosphere on consumer loyalty at Puri Kawan Lodtunduh, Gianyar Regency. The sampling technique in this study used a random sampling method by determining the number of samples using the slovin formula. The analysis technique used in this study is multiple linear regression analysis, coefficient of determination, statistical analysis t test and F test. The results prove that product innovation, service quality and store atmosphere have a positive and significant effect on consumer loyalty.

References

Ambitan. (2021). Pengaruh Citra Merek, Inovasi Produk Dan Periklanan Terhadap Loyalitas Indomie Di Manado Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal EMBA, 9(4), 1343–1352.

Amir, M. F. (2018). Memahami Evaluasi Kinerja Karyawan Konsep dan Penilaian Kinerja di Perusahaan. Mitra Wacana Media.

Ariningtyas, E., & Rachmawati K, I. A. K. (2020). Menguji Pengaruh Keragaman Menu, Kualitas Produk, Store Atmosphere, Dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Di Wedangan Jimboeng. Excellent, 7(1), 115–123. https://doi.org/10.36587/exc.v7i1.670

Aryoni. (2019). Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Loyalitas Konsumen. Manager : Jurnal Ilmu Manajemen, 2(2), 1. https://doi.org/10.32832/manager.v2i2.2557

Budi, N. A., & Sutedjo, B. (2022). Pengaruh Citra Perusahaan, Suasana Toko Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi pada pelanggan Aluna Home Spa Semarang). Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 5(2), 2288–2298.

Chistina Whidya Utami. (2010). Manajemen Ritel Strategi dan Implementasi Ritel Modern. Salemba Empat.

Dewi, M. P. (2020). Pengaruh Persepsi Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Kepuasan Konsumen Pada RM. Wongsolo Malang. Iqtishoduna, 16(2), 167–190. https://doi.org/10.18860/iq.v16i2.9242

Esha, D. (2022). Pengaruh Inovasi Produk, Fasilitas, dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Roti Bakar 88 Kutabumi Tangerang. JMB : Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 11(1). https://doi.org/10.31000/jmb.v11i1.6129

Hermanto, H., Apriansyah, R., Fikri, K., & Albetris, A. (2019). Pengaruh Lokasi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Konsumen pada Fotocopy Anugrah Rengat. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 3(2), 171. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v3i2.78

Intan, D. R., Gurning, R. N. S., & Ginting, L. N. (2021). Pengaruh Store Atmosphere Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Konsumen. Jurnal Pertanian Agros, 23(1), 84–89.

Irfan, M., & Syarifah, T. (2021). Pengaruh Store Atmosphere, Promosi, Kualitas Pelayanan dan Keragaman Produk Terhadap Loyalitas Konsumen Nada Resto Kisaran Kabupaten Asahan. Jurnal Sains Ekonomi (JSE), 57–66.

Lupiyoadi. (2016). Manajemen Pemasaran Jasa Teori dan Praktik. Salemba Empat.

Madiawati. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga dan Promosi terhadap Loyalitas Pelanggan GoFood di Kota Bandung. Jimea: Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, Dan Akuntansi), 4(3), 112–122.

Megayani, N., Sanosra, A., & Reskiputri, T. D. (2021). BUDGETING : Journal of Business, Management and Accounting Volume 3, Nomor 1, Juli-Desember 2021. 3(34), 63–71. https://doi.org/10.31539/budgeting.v3i2.3129

Muhtarom, A., Syairozi, M. I., & Yonita, H. L. (2022). Analisis Persepsi Harga, Lokasi, Fasilitas, dan Kualitas Pelayanan terhadap Loyalitas Pelanggan Dimediasi Keputusan Pembelian (Studi Kasus pada Umkm Skck (Stasiun Kuliner Canditunggal Kalitengah) Metode Structural Equation Modelling (SEM) - Partial Least. EKOMBIS REVIEW: Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 10(S1), 391–402. https://doi.org/10.37676/ekombis.v10is1.2018

Prasyanti, P. A., Ningrum, N. R., & Basri, A. I. (2021). Pengaruh Store Atmosphere, Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan. Equilibirium: Jurnal Ilmu Manajemen, 1(1), 16–23.

Putri Hardiati Rukmana. (2019). Pengaruh Inovasi Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Kasus Pada Pt. Bni Syariah Kota Medan). Skripsi, 1–148.

Rahmawati, I., & Pratama, K. ita. (2022). Pengaruh Differensiasi Dan Inovasi Produk Terhadap Loyalitas Konsumen Handphone Oppo(Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi UNWAHA). Jurnal Riset Ekonomi, 2(2), 173–180.

Sabaru, W. C., Wenas, R. S., & Mandagie, Y. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Harga Dan Inovasi Produk Terhadap Loyalitas Konsumen Smartphone Vivo (Pada Mahasiswa Universitas Sam Ratulangi Manado) Influence of Product Quality, Price and Product Innovation on Vivo Smartphone Consumer Loyalty (At Sam Ratulan. 340 Jurnal EMBA, 10(3), 340–352.

Sugiarsih. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Grab Semarang. CoverAge: Journal of Strategic Communication, 10(1), 46–53. https://doi.org/10.35814/coverage.v10i1.1232

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Bisnis, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Tehuayo, E. (2021). Pengaruh Diferensiasi Produk, Inovasi Produk, dan Iklan terhadap Loyalitas Konsumen Shampo Sunsilk di Kota Ambon. Jurnal Nasional Manajemen Pemasaran & SDM, 2(2), 69–88. https://doi.org/10.47747/jnmpsdm.v2i2.277

Tjiptono, F. (2017). Pemasaran Strategik Edisi 3. Andi offset.

Wahyudi, R., & Budiarti, A. (2019). Kualitas Pelayanan dan Promosi Terhadap Loyalitas Konsumen di Mediasi Kepuasan Konsumen Jasa Pengiriman PT Pos Indonesia ( PERSERO ). Jurnal Ilmu Dan Riset Management, 1–22.

Downloads

Published

05-06-2024

How to Cite

Ningsih, L. K., Damayanti, G. K. A. A. K., Yuliandari, N. K., & Prastiwi , N. L. P. E. Y. (2024). The Effect of Product Innovation, Service Quality, and Store Atmosphere on Consumer Loyalty at Puri Kawan Lodtunduh Gianyar Regency. Jurnal Manajemen (Edisi Elektronik), 15(2), 231–243. https://doi.org/10.32832/jm-uika.v15i2.15030