Marketing Strategy Analysis in Increasing Muslim Clothing Sales (Case Study of Erni Umi Syayuzi Store in Perbaungan Serdang Bedagai)

Authors

  • Mira Nur Aisah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Reni Ria Armayani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurbaiti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.32832/jm-uika.v16i2.18216

Keywords:

Manajemen

Abstract

The purpose of this research is to find out what marketing strategies are implemented by the Umi Erni Syayuzi Muslim Clothing Store. Descriptive analysis is one of the data analysis strategies used in this research project using a qualitative method approach. Information was collected through documents and direct conversations with Erni Umisyayuzi, the shop owner. The author conducted research at the Erni Umisyayuzi Muslim Clothing Shop which is located in Perbaungan District, Serdang Bedagai Regency, North Sumatra, Jln. Sena Direction Clear Citakan, Kampung Tempel. Based on the research results, the Syar'i Erni Umisyayuzi Muslim Clothing Store uses sponsored advertising, social media marketing, and collaboration patterns to market its goods online and offline. Apart from that, the Erni Umisyayuzi Muslim Clothing Store also implements a marketing strategy by creating a marketing mix consisting of four components, namely product, price, location and promotion, which adheres to Islamic economic marketing principles.

References

Akbar, S., & M, N. T. (2024). Pengaruh Produk , Lokasi , dan Harga terhadap Keputusan Pembelian pada Toko Putra Tunggal di Kecamatan Sungai Raya. 20(3), 690–698.

Aviliani, F. (2018). Strategi Komunikasi Pemasaran PT. Ojek Syar’i. Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(2), 114–129. https://doi.org/10.15642/jik.2018.8.2.114-129

Ayu, V., Ritonga, N., Lestari, D., Islam, U., Sumatera, N., Estate, M., & Serdang, K. D. (2023). Strategi Bisnis Dalam Mengembangkan Trend Baju. 1(1), 72–78.

Daud, S., Yanra, T. P., Shabrina, D. N., & Naufal, A. G. (2024). ANALISIS STRATEGI PEMASARAN TERHADAP PENJUALAN PRODUK UMKM KULINER STUDI KASUS PADA “ FIOR FIORE PATISSERIE ” BANDAR LAMPUNG. 18(1), 925–931.

Hartini, S., Fasa, M. I., & Suharto, S. (2022). Digital Marketing dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 5(1), 197–206. https://doi.org/10.26740/jekobi.v5n1.p197-206

Irawan, Y. (2019). Sistem Informasi Pemasaran Busana Syar’i dengan Penerapan Customer Relationship Management (CRM) Berbasis Web. INTECOMS: Journal of Information Technology and Computer Science, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.31539/intecoms.v2i1.629

Khouroh, U., Ratnaningsih, C. S., & Rahayudi, B. (2023). Optimalisasi Peran Stakeholder dalam Mendukung Strategi Digital Marketing dan Meningkatkan Daya Saing Pelaku Program Pekarangan Pangan Lestari. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 10(2), 283–298.

Maharani, I., Hilda, H., Sahroni, A., Islam, U., Raden, N., & Palembang, F. (2024). Pengaruh Strategi Pemasaran Terhadap Minat Masyarakat pada Produk Simpanan Idul Fitri di BMT Mitra Khazanah Palembang. 3(3).

Mardasari, leka ayu. (2020). Strategi Pemasaran Dalam Pengembangan Usaha Pada Konveksi Wijaya Di Desa Botoran Tulungagung Perspektif Ekonomi Islam. Eksyar (Jurnal Ekonomi Syariah), 07(02), 109–131. http://ejournal.staim-tulungagung.ac.id/index.php/Eksyar

Maryono, D., & Herawati, S. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Produk Nibra’s Dalam Meningkatkan Penjualan Survey pada Nibra’s House Kabupaten Bandung. Prosiding FRIMA (Festival Riset Ilmiah Manajemen Dan Akuntansi), 6681(4), 495–506. https://doi.org/10.55916/frima.v0i4.418

Nukhyi Fajarudin, Ahmad Munajim, Sukarnoto, T. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Online Dalam Peningkatan Penjualan Toko Hazza Colection Berdasarkan Persepektif Ekonomi Islam. Ecopreneur : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 3 Nomor 2, 185 – 194.

Pekerti, R. D., & Herwiyanti, E. (2018). Transaksi Jual Beli Online dalam Perspektif Syariah Madzhab Asy-Syafi’i. JEBA: Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Akuntansi, 20(2), 1–12. https://core.ac.uk/display/267947229?utm_source=pdf&utm_medium=banner&utm_campaign=pdf-decoration-v1

Pelayanan, K. (2023). Keputusan Pengguna Transportasi Online: Persepsi Promosi, Harga, Kualitas Pelayanan, dan Kemudahan Layanan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 24(2), 135–149. https://doi.org/10.30596/jimb.v24i2.16640

Permatasari, S. D., Sidoarjo, U. M., Ambarwati, R., & Sidoarjo, U. M. (2023). Jurnal Bisnis dan Manajemen The Development Strategy of The Atozz Sandals Product Using the QFD Method. 10(2).

Ritonga, A. (2023). Pengaruh Syariah Strategi Marketing terhadap Volume Penjualan Baju di Purnama Store Medan dengan Customer Satisfaction sebagai Variabel Intervening. Economic Reviews Journal, 2(2), 250–265. https://doi.org/10.56709/mrj.v2i2.110

Saleh, M. Y., & Said, M. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran. In CV SAH MEDIA, Makassar (Vol. 3).

Srisusilawati, P., Prasetyo, S. N., Nur Hamidah, S. A., Rihhadatull ’Aisy, R. A., & Oktavia, R. (2024). Tren dan Perkembangan Fashion Syariah Pada Era Modern di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(1), 953. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i1.12319

Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta, 2(2), 271–278. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/widyacipta

Wahono, J. W., Josefina, M., Wedyarsa, A., & Fakhirah, F. (2024). Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis Determinan Perilaku Konsumen Melalui Aktivitas Sosial Media Marketing dan Electronic Word of Mouth Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis. 25(1), 74–85.

Downloads

Published

05-06-2025

How to Cite

Mira Nur Aisah, Armayani, R. R., & Nurbaiti. (2025). Marketing Strategy Analysis in Increasing Muslim Clothing Sales (Case Study of Erni Umi Syayuzi Store in Perbaungan Serdang Bedagai). Jurnal Manajemen, 16(2), 634–648. https://doi.org/10.32832/jm-uika.v16i2.18216