Islamic pedagogics educational implementation based on Quran and Sunnah at Darul Hikam High School

Authors

  • Titik Handayani Bawadi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Bayu Prasetio Universitas Pendidikan Indonesia
  • Binsar Silalahi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Endang Sapardi Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.32832/tadibuna.v13i4.16491

Keywords:

Islamic Pedagogics, Character, Teacher Competence

Abstract

Islamic Pedagogics is a science that studies how to educate and guide children (students) based on Islamic values derived from the Quran and Sunnah. The main principle of Islamic Pedagogics is Tauhid (Oneness with Allah), which is realized through education that prioritizes Adab and Science to form individuals with noble characters. The Research in this scientific article aims to explore and analyze the implementation of Islamic Pedagogics in student character building at Darul Hikam High School. This study uses a qualitative approach, employing literature study and observation methods conducted at Darul Hikam High School. The results show that Darul Hikam High School, as an Islamic institution, has adopted Islamic Pedagogics in every aspect of education. However, to implement Islamic Pedagogics effectively, schools must continually evaluate and improve teachers' competencies, particularly in Islamic Pedagogy. Therefore, routine and periodic coaching for every teacher and educator is necessary.

Abstrak
Pedagogi Islam merupakan ilmu yang mempelajari bagaimana mendidik dan membimbing anak (peserta didik) berdasarkan nilai-nilai Islam yang bersumber dari Al-Quran dan Sunnah. Prinsip utama Pedagogi Islam adalah Tauhid (Kesatuan dengan Allah) yang diwujudkan melalui pendidikan yang mengutamakan Adab dan Ilmu untuk membentuk individu yang berakhlak mulia. Penelitian dalam artikel ilmiah ini bertujuan untuk mengeksplorasi dan menganalisis implementasi Pedagogi Islam dalam pembentukan karakter siswa di SMA Darul Hikam. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan metode studi literatur dan observasi yang dilakukan di SMA Darul Hikam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa SMA Darul Hikam sebagai lembaga pendidikan Islam telah mengadopsi Pedagogi Islam dalam setiap aspek pendidikannya. Namun, untuk menerapkan Pedagogi Islam secara efektif, sekolah harus terus mengevaluasi dan meningkatkan kompetensi guru, khususnya dalam Pedagogi Islam. Oleh karena itu, pembinaan yang rutin dan berkala kepada setiap guru dan pendidik sangat diperlukan.

Author Biographies

Bayu Prasetio, Universitas Pendidikan Indonesia

Faculty of Economics and Bussines Education

Binsar Silalahi, Universitas Pendidikan Indonesia

Faculty of Economics and Bussines Education

Endang Sapardi, Universitas Pendidikan Indonesia

Faculty of Economics and Business Education

References

Ajem, R., & Memon, N. (2011). Principles of Islamic Pedagogy. Islamic Teacher Education Program.

Chairunisa, R. A., Sukirman, D., & Setiawati, L. (2019). Studi implementasi program Taqwa character building dalam membangun akhlak siswa di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(1), 96–105. https://doi.org/10.17509/jpp.v19i1.17136

Ciptaning Tyas, Y., Roehatul Jannah, M., Pratiwi, M., & Setiawaty, R. (2023). Peranan orang tua dalam pembentukan karakter pada anak usia sekolah dasar. Seminar Nasional LPPM UMMAT, 4(2), 637–644. https://doi.org/10.38035/jmpis.v4i2.1623

Danim, S. (2010). Pedagogi, andragogi, dan heutagogi. Alfabeta.

Erzad, A. M. (2018). Peran orang tua dalam mendidik anak sejak dini di lingkungan keluarga. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(2), 414. https://doi.org/10.21043/thufula.v5i2.3483

Hamalik, O. (2002). Proses belajar mengajar kooperatif. Bumi Aksara.

Hamalik, O. (2008). Perencanaan pengajaran berdasarkan pendekatan sistem. Bumi Aksara.

Herlina, L., Nuryani, P., & Suyitno, Y. (2021). Analysis of implementation of the 2013 curriculum in elementary school on teacher’s capabilities in the field of pedagogic competence. Journal of Education and Learning, 15(4), 386–396.

Hero, H., & Sni, M. E. (2018). Peran orang tua dalam meningkatkan motivasi belajar siswa kelas V di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 129–139. https://doi.org/10.26618/jrpd.v1i2.1568

Hidayat, T., & Asyafah, A. (2018). Paradigma Islam dalam metodologi penelitian dan implikasinya terhadap penelitian pendidikan agama Islam. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 225–245. https://doi.org/10.19109/tadrib.v4i2.2507

Jalaludin, & Usman, S. (2006). Filsafat pendidikan Islam: Konsep dan perkembangan (Edisi pertama). Rajawali Press.

Jannah, L. (2020). Pendidikan karakter dalam perspektif Al-Qur’an. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 2(2), 81–109. https://doi.org/10.46773/muaddib.v2i2.84

Jarudin, J., & Kemal, E. (2023). Basic principles of Islamic education: Muhammad Natsir’s thought on the quality community development. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 8(2), 60–71. https://doi.org/10.22216/curricula.v8i2.2363

Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2021). Peran seorang guru dalam menciptakan lingkungan belajar yang kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54. https://doi.org/10.33559/eer.v2i3.628

Memon, N. A., & Alhashmi, M. (2018). Islamic pedagogy: Potential and perspective. In Contemporary Issues in Islamic Education: A Case Study (pp. 169–194). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73612-9

Nuzulaeni, I., & Susanto, R. (2022). Dampak kompetensi pedagogik terhadap kemampuan berpikir kritis pada siswa kelas V SD. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 5(1), 20–26. https://doi.org/10.23887/jp2.v5i1.42481

Prabasari, B., & Subowo. (2017). Pengaruh pola asuh orang tua dan gaya belajar terhadap prestasi belajar melalui motivasi belajar sebagai variabel intervening. Economic Education Analysis Journal, 6(2), 549–558.

Rustiana, A., & Chalifa, N. (2012). Pengaruh lingkungan belajar dan kompetensi profesional guru terhadap prestasi belajar siswa SMA N 1 Jekulo Kudus. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, 7(1), 14–28.

Sabani, N., & Hardaker, G. (2016). Understandings of Islamic pedagogy for personalised learning. International Journal of Information and Learning Technology, 33(3), 1970–1985. https://doi.org/10.1108/IJILT-01-2016-0003

Siregar, Z. A. B., & Jarudin. (2024). Evolution of Islamic education teachers’ competence in Indonesia. International Journal of Religion, 5(3), 440–450. https://doi.org/10.61707/km08qc95

Suhaimi. (2022). Penguasaan ilmu dasar pendidikan (pedagogik) sebagai elemen utama kualitas pengajaran guru. Educandum, 8(1), 182–194. https://blamakassar.e-journal.id/educandum/article/view/708%0Ahttps://blamakassar.e-journal.id/educandum/article/download/708/409

Suprapto, S. (2014). Model pembelajaran pendidikan agama Islam terpadu di SMA-IT Darul Hikam Bandung. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 12(1), 27–41. https://doi.org/10.32729/edukasi.v12i1.71

Syaifullah, M., Harun, U., Izzah, N., Munawar, E., Roji, F., & Arifin, Z. (2021). The application of experiential learning model perspective David A. Kolb to improving students reading skill. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 13(2), 208–230. https://doi.org/10.24042/albayan.v

Titu, M. A., Masi, R., & Keban, S. K. K. (2023). Pengaruh kompetensi guru terhadap hasil belajar siswa kelas XI di SMA Negeri I Adonara Barat Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 11(1), 213–222. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i1.655

Umagap, S., Salamor, L., & Gaite, T. (2022). Hidden curriculum (kurikulum tersembunyi) sebagai wujud pendidikan karakter: Studi pada SMK Al-Wathan Ambon. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 5329–5334.

Downloads

Published

2024-08-19

How to Cite

Bawadi, T. H., Prasetio, B., Silalahi, B., & Sapardi, E. (2024). Islamic pedagogics educational implementation based on Quran and Sunnah at Darul Hikam High School. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 13(4), 246–258. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v13i4.16491

Issue

Section

Artikel