Solusi Pendidikan Islam terhadap aspek-aspek problematis pada MOOCs

Authors

  • Irfan Wahyu Syifa Pendidikan Agama Islam, Universitas Ibn Khaldun Bogor

DOI:

https://doi.org/10.32832/tadibuna.v11i1.6276

Keywords:

Adab, Disrupsi, MOOCs, Pendidikan Islam, Worldview Islam

Abstract

Education that is developing now with the help of the latest technological tools has been able to represent educators in educational institutions. Education is no longer limited only by walls and blackboards, education is now more flexible and flexible, as is the case with MOOCs teaching methods which are predicted to be fierce competitors of traditional learning methods. The purpose of this study is to analyze the negative aspects of MOOCs and how Islam views them as a medium and a teaching and learning tool. In this study, qualitative descriptive research methods and library research are used to make it easier to describe the discussion. In addition, data analysis techniques use data presentation and conclusion. The results of this study indicate that educational methods may change but the cultivation of Adab and noble character which is the core of Islamic education should also not be forgotten so that students are not only smart but also have a noble and civilized character toward their Creator.


Abstrak

Pendidikan yang berkembang sekarang dengan dibantu alat teknologi yang mutakhir telah mampu mewakilkan para pendidik di institusi pendidikan. Pendidikan tidak lagi hanya dibatasi oleh dinding dan papan tulis, pendidikan sekarang lebih lentur dan fleksibel, seperti halnya metode pengajaran MOOCs yang diprediksi akan menjadi pesaing berat dari metode pembelajaran tradisional. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis aspek-aspek negatif dari MOOCs dan bagaimana Islam memandangnya sebagai media dan alat belajar mengajar. Dalam penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif deskriptif dan library research agar mudah menguraikan pembahasan. Selain itu, Teknik analisis data dengan menggunakan penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa metode pendidikan bisa saja berubah tetapi penanaman adab dan akhlak mulia yang menjadi inti pendidikan Islam juga tidak boleh dilupakan agar peserta didik tidak hanya pintar tetapi juga berakhlak mulia dan beradab kepada Penciptanya.

References

Al Attas, S. M. N. (1979). Aim and Objectives of Islamic Education. King Abul Aziz University.

Al Attas, S. M. N. (1993). Islam and Secularism. ISTAC.

Al Attas, S. M. N. (2001). Risalah Untuk Kaum Muslimin (First). ISTAC.

Al Attas, S. M. N. (2019). Tinjauan Ringkas Peri Ilmu Dan Pandangan Alam. Ta'dib International.

Al Zarnuji, I. (2019). Ta'lim Muta'alim Pentingnya Adab Sebelum Ilmu. Aqwam.

Armas, A. (2015). Krisis Epistemologi dan Islamisasi Ilmu. CIOS UNIDA Gontor.

Bachelard, G. (1985). The New Scientific Spirit. Beacon Press.

Blackburn, S. (2005). The Oxford Dictianary of Philosophy (second). Oxford University Press.

Business Innovation & Skills, D. for. (2013). The Maturing of The MOOC: literature review of massive open online courses and other forms of online distance learning. Department for Business, Inovation and Skills. www.gov.uk/bis

Daniel, S. J. (2018). Making Sense of MOOCs: Musing in a maze of myth, paradox and possibility. Journal of Interactive Media in Education. http://jime.open.ac.uk/2012/18

Gardiner, M. O., et. al. (2017). Era Disrupsi: Peluang dan Tantangan Pendidikan Tinggi Indonesia. Akademi Ilmu Pengetahuan Indonesia.

Ghozali, I. (1993). Ihya ‘UlÅ«m al Dć«n (first, Vol. 1). Darul Ishaat.

Haber, J. (2014). MOOC. Massachusetts Institute of Technology Press.

Hollands, F. M., & Tirthali, D. (2014). MOOCs: Expectations and Reality. Center for Benefit-Cost Studies of Education Teachers College.

Https://www.learning-theories.com/connectivism-siemens-downes.html. (2019, Oktober).

Husaini, A. (2005). Wajah Peradaban Barat dari hegemoni Kristen ke Dominasi Sekular-Liberal. Gema Insani.

Husaini, A. (2013). FIlsafat Ilmu prespektif Barat dan Islam. Gema Insani Press.

Husaini, A. (2015a). Mengapa Barat Menjadi Sekuler-Liberal. CIOS UNIDA Gontor.

Husaini, A. (2015b). Mewujudkan Indonesia Adil dan Beradab. Bina Qalam Indonesia.

Husaini, A. (2018). Kiat Menjadi Guru Keluarga Menyiapkan Generasi Pejuang. Yayasan Pendidikan Islam At Taqwa. http://www.attaqwa.id

Husaini, A. (2019). Perguruan Tinggi Ideal Di Era Disrupsi konsep, aplikasi dan tantangannya. Yayasan Pendidikan Islam At Taqwa.

Kania, D. D. (2018). Pemikiran Epistemologi. UNIDA Gontor Press.

Longstaff, E. (2016). Dark Side of The MOOC: shedding light on the construction culture and consequences of an emerging social movement [Disertasi]. The Australian National University.

Mangan. (2019, Oktober). MOOCs Could Help 2-Year Colleges and Their Students, Says Bill Gates.” Chronicle of Higher Education,. http://chronicle.com

Munir. (2009). Pengajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Alfabeta.

Muslih, M. (2016). Filsafat Ilmu: Kajian atas Asumsi Dasar, Paradigma dan Kerangka Teori Ilmu Pengetahuan. Belukar.

Nawawi, I. (2018). ć€dabul al ‘ć€lim wal Muta'alć«m. Diva Press.

Panji, A. (2019, Oktober). IndonesiaX situs untuk belajar dan kursus online,. https://m.cnnindonesia.com/teknologi/2015082160307-185-74404/indonesiax-situs-untuk-belajar-dan-kursus-online

Pomerol, J.-C., Thoury, C., & Epelboin, Y. (2015). MOOCs Design Use and Business Models. ISTE Ltd. www.iste.co.uk

Porter, S. (2015). To MOOC or Not to MOOC: how can online learning help to build the future of higher education ? Chandos Publishing.

Raver, Jerome. R. (2009). Filsafat Ilmu: Sejarah dan ruang lingkup bahasan. Pustaka Pelajar.

Rhoads, R. A. (2015). MOOCs High Technology Higher Learning. Jhons Hopkins University Press.

Schultz, E. (2014). The Potential and Problems of MOOCs: MOOCs in the context of digital teaching. German Rector's Conference.

Stalnaker, R. C. (2008). Our Knowledge of the Internal World. Oxford University Press Inc.

Sumarsono. (2021). Peran Massive Open Online Course dalam Pendidikan Agama Islam di Era Digital. Jurnal Ta'dibuna, Vol. 10, No. 1.

Suryadarma, Y., & Haq, A. H. (2015). Pendidikan Akhlak Menurut Imam Al Ghazali. At Ta'dib, 10.

Waks, L. J. (2016). The Evolution And Evalution of Massive Open Online Course: MOOCs in Motion. Palgrave Pivot. http://www.springer.com/series/14443

Wan Abdullah, W. S. (2019). Khalasah Faham Ilmu Kitab al ‘Ilm Imam Al Ghazali. Pertumbuhan Pendidikan Futuwwah.

Wan Daud, W. M. N. (2003). Filsafat Praktik Pendidikan Islam Syed M. Naquib,. Mizan.

Wan Daud, W. M. N. (2019, oktober). Peran Guru dalam Proses Pendidikan. Gontor News. https://gontornews.com/2019/10/01/peran-guru-dalam-proses-pendidikan/

Zheng, Q., Chen, lI, & Burgos, D. (2018). The Development of MOOCs in China. Spring Nature Singapore.

Downloads

Published

2022-03-31

How to Cite

Syifa, I. W. (2022). Solusi Pendidikan Islam terhadap aspek-aspek problematis pada MOOCs. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 20–34. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v11i1.6276

Issue

Section

Artikel