Pengaruh karakteristik generasi alpha terhadap efektivitas implementasi Pendidikan Agama Islam di SMP Muhammadiyah 3 Yogyakarta

Authors

  • Muhammad Faizul Aulia Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Anisa Dwi Makrufi Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.32832/tawazun.v18i1.19320

Keywords:

Generasi Alpha, Pendidikan Agama Islam, Teknologi Digital, Efektivitas Pembelajaran

Abstract

The rapid development of technology has a major influence on the characteristics of Generation Alpha, which was born and grew up in the digital era. This generation has a different learning style compared to previous generations, which impacts the effectiveness of implementing Islamic Religious Education at school. This study aims to analyze the influence of Generation Alpha characteristics on the effectiveness of the implementation of Islamic Religious Education at SMP Muhammadiyah 3 Yogyakarta. The research method used is a quantitative approach with a survey using a questionnaire as the main instrument and interviews as an additional instrument. Data were collected through questionnaires given to 100 7th-grade students as a representation of Generation Alpha. Data analysis was conducted using the Partial Least Squares-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) method to examine the relationship between the characteristics of Generation Alpha and the effectiveness of Islamic Religious Education implementation. The results showed that the characteristics of Generation Alpha, which are closely related to digital technology, positively influence the effectiveness of the implementation of Islamic Religious Education. Students understand the material more easily when delivered with interactive digital-based learning methods. Teachers also adapt to technology in learning to increase student engagement. Nonetheless, challenges in maintaining student focus remain, especially in optimizing the use of technology to remain relevant to the objectives of religious education. Implementing digital-based learning methods can increase the effectiveness of Islamic Religious Education for Generation Alpha. Therefore, there is a need for continuous innovation in teaching methods to suit this generation's characteristics and instill religious values optimally.

Abstrak

Perkembangan teknologi yang pesat membawa pengaruh besar terhadap karakteristik Generasi Alpha yang lahir dan tumbuh dalam era digital. Generasi ini memiliki gaya belajar yang berbeda dibandingkan generasi sebelumnya, yang berdampak pada efektivitas implementasi Pendidikan Agama Islam di sekolah. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh karakteristik Generasi Alpha terhadap efektivitas implementasi Pendidikan Agama Islam di SMP Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kuantitatif dengan survei menggunakan kuesioner sebagai instrumen utama serta wawancara sebagai instrumen tambahan. Data dikumpulkan melalui kuesioner yang diberikan kepada 100 siswa kelas 7 sebagai representasi Generasi Alpha. Analisis data dilakukan menggunakan metode Partial Least Squares-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) untuk menguji hubungan antara karakteristik Generasi Alpha dan efektivitas implementasi Pendidikan Agama Islam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa karakteristik Generasi Alpha yang erat dengan teknologi digital berpengaruh positif terhadap efektivitas implementasi Pendidikan Agama Islam. Siswa lebih mudah memahami materi ketika disampaikan dengan metode pembelajaran berbasis digital yang interaktif. Guru juga beradaptasi dengan penggunaan teknologi dalam pembelajaran untuk meningkatkan keterlibatan siswa. Meskipun demikian, tantangan dalam menjaga fokus siswa tetap ada, terutama dalam mengoptimalkan penggunaan teknologi agar tetap relevan dengan tujuan pendidikan agama. Penerapan metode pembelajaran berbasis digital dapat meningkatkan efektivitas Pendidikan Agama Islam bagi Generasi Alpha. Oleh karena itu, perlu adanya inovasi berkelanjutan dalam metode pengajaran agar sesuai dengan karakteristik generasi ini dan mampu menanamkan nilai-nilai agama secara optimal.

References

Aben, J. E. J., Timmermans, A. C., Dingyloudi, F., Lara, M. M., & Strijbos, J.-W. (2022). What influences students’ peer-feedback uptake? Relations between error tolerance, feedback tolerance, writing self-efficacy, perceived language skills and peer-feedback processing. Learning and Individual Differences, 97, 102175. doi: 10.1016/j.lindif.2022.102175

Agustina, L., & Setiawan, R. (2020). Fostering A Natural Atmosphere; Improving Students’ Communication Skill In A Business Meeting. Journal of Languages and Language Teaching, 8(3), 307. doi: 10.33394/jollt.v8i3.2746

Anwar, S., & Setiawan, H. (2024). The Role of Alpha Generation in The Development of Islamic Education Digitalization Era in Kolong Village Bojonegoro. 7(2).

Asbar, A. M. (2024). Model-Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Konvensional Dan Modern. 2024.

Astuti, N. P., & Bakri, R. (n.d.). Pelatihan Pengolahan Data Menggunakan Aplikasi Smart-PLS 3 Secara Online di Masa Pandemik Covid 19.

Aulia Mufti, Z., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2024). Inovasi dalam Pengajaran Nilai-Nilai Islam untuk Generasi Alpha: Pendekatan Digital dan Kontekstual. Rayah Al-Islam, 8(4), 2230–2243. doi: 10.37274/rais.v8i4.1166

Çiğdem Apaydin, & Kaya, F. (2020). An Analysis Of The Preschool Teachers’ Views On Alpha Generation. doi: 10.5281/ZENODO.3627158

Coleman, T. E., & Money, A. G. (2020). Student-centred digital game–based learning: A conceptual framework and survey of the state of the art. Higher Education, 79(3), 415–457. doi: 10.1007/s10734-019-00417-0

Daheri, M., & Syah, I. (n.d.). Transformasi Pendidikan Agama Islam dalam Membangun Karakter Mahasiswa Generasi Alpha. 2023.

Darda, A., Prameswari, S. K., & Nisa, F. K. (2023). Analysis of The Islamic Montessori for Multiple Intelligences Method in Alpha Generation Children in The Development of Islamic Education Learning. At Turots: Jurnal Pendidikan Islam, 47–59. doi: 10.51468/jpi.v5i2.156

Dewi, S. K., & Sudaryanto, A. (2020). Validitas dan Reliabilitas Kuisioner Pengetahuan, Sikap dan Perilaku Pencegahan Demam Berdarah.

Dokeroglu, T., Sevinc, E., Kucukyilmaz, T., & Cosar, A. (2019). A survey on new generation metaheuristic algorithms. Computers & Industrial Engineering, 137, 106040. doi: 10.1016/j.cie.2019.106040

Evita Nor Effendy, Fatimah Az-Zahra, Nadya Nizar Syafina, Syarifah Dwi Yanti, Wafa Nurbayinah, & Asep Rudi Nurjaman. (n.d.). Islamic Parenting Sebagai Solusi Generasi Alpha Yang Kecanduan Gadget. 3(2).

Fadhilah, A., & Mardianto, M. (2023). Kerja Sama Guru PAI dengan Orang Tua dalam Membina Akhlak Siswa pada Generasi Alpha di Sekolah Menengah Pertama. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(4), 805–814. doi: 10.31538/munaddhomah.v4i4.682

Ghozali, Imam dan Hengky Latan. (2015). Partial Least Squares Konsep Teknik dan Aplikasi dengan Program Smart PLS 3.0. Semarang: Universitas Diponegoro Semarang.

Hair, J. F., Ringle, C. M., Gudergan, S. P., Fischer, A., Nitzl, C., & Menictas, C. (2019). Partial least squares structural equation modeling-based discrete choice modeling: An illustration in modeling retailer choice. Business Research, 12(1), 115–142. doi: 10.1007/s40685-018-0072-4

Imamah, Y. H. (2021). Kontribusi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Karakter Siswa. 7(02).

Kamila, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Moral Dalam Membina Karakter Anak Sekolah Dasar. 2.

Khaidir, E., & Suud, F. M. (2020). Islamic Education In Developing Students’ Characters At As-Shofa Islamic High School, Pekanbaru Riau. 1(1).

McCrindle, M., & Fell. A. (2020). Understanding Generation Alpha. McCrindle Research. Retrieved from https://generationalpha.com/wp-content/uploads/2020/02/Understanding-Generation-Alpha-McCrindle.pdf

Milatul Hasanah, Amir Bandar Abdul Majid, & Masfufah. (2024). Penerapan Pembelajaran Pai Berbasis Digital Learning Di Smp Islam Parlaungan Waru Sidoarjo. Almarhalah Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 224–236. doi: 10.38153/almarhalah.v8i2.124

Mita, M. L., & Widjayatri, Rr. D. (2023). Peran Orang Tua terhadap Penggunaan Gadget pada Anak Usia Dini Generasi Alpha. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 1–13. doi: 10.33367/piaud.v3i1.2523

Nashihin, H. (2019). Analisis Wacana Kebijakan Pendidikan (Konsep dan Implementasi). CV. Pilar Nusantara. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=SXcqEAAAQBAJ

Nawawi, M. A., & Abidah, A. (2021). Implementasi Metode Islamic Montessori Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Tk Islamic Montessori Al Hamidiyah Depok. 11(1).

Purtiwi, R. G. C., Artwodini, F., & Nadlifatin, R. (2024). Analysis of the Role of the Use of Social Media and Emotions in Risk Perception and Prevention Behavior of Covid-19 Using the Preventive Behavior Model. Procedia Computer Science, 234, 1145–1153. doi: 10.1016/j.procs.2024.03.110

Reygan, F., & Steyn, M. (2017). Diversity in Basic Education in South Africa: Intersectionality and Critical Diversity Literacy. Africa Education Review, 14(2), 68–81. doi: 10.1080/18146627.2017.1280374

Romero, A. R. (2017). Colleges need to prepare for Generation Alpha. Retrieved from https://academicworks.cuny.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1177&context=bb_pubs

Rusmin B., M. (2017). Konsep Dan Tujuan Pendidikan Islam. Inspiratif Pendidikan, 6(1), 72. doi: 10.24252/ip.v6i1.4390

Rustamana, A., Wahyuningsih, P., Azka, M. F., Wahyu, P., Tirtayasa, S. A., & No, C. R. (2024). Penelitian Metode Kuantitatif. (6).

Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Hair, J. F. (2017). Partial Least Squares Structural Equation Modeling. In C. Homburg, M. Klarmann, & A. Vomberg (Eds.), Handbook of Market Research (pp. 1–40). Cham: Springer International Publishing. doi: 10.1007/978-3-319-05542-8_15-1

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Taylor, L., & Hattingh, S. J. (2019). Reading in Minecraft: A Generation Alpha Case Study. TEACH Journal of Christian Education, 13(1). doi: 10.55254/1835-1492.1388

Tootell, H., Freeman, M., & Freeman, A. (2014). Generation Alpha at the Intersection of Technology, Play and Motivation. 2014 47th Hawaii International Conference on System Sciences, 82–90. Waikoloa, HI: IEEE. doi: 10.1109/HICSS.2014.19

Wahyuni, S., & Bhattacharya, S. (2021). Strategy of Islamic Religious Education Teachers in Increasing Student Learning Motivation. Tafkir: Interdisciplinary Journal of Islamic Education, 2(2), 229–249. doi: 10.31538/tijie.v2i2.22

Yasir, M., & Susilawati, S. (2021). Pendidikan Karakter Pada Generasi Alpha: Tanggung Jawab, Disiplin dan Kerja Keras. Jurnal PkM Pengabdian kepada Masyarakat, 4(3), 309. doi: 10.30998/jurnalpkm.v4i3.10116

Wijaya, A. (2019). Metode Penelitian Menggunakan Smart PLS 03. Yogyakarta: Innosain.

Zeng, N., Liu, Y., Gong, P., Hertogh, M., & König, M. (2021). Do right PLS and do PLS right: A critical review of the application of PLS-SEM in construction management research. Frontiers of Engineering Management, 8(3), 356–369. doi: 10.1007/s42524-021-0153-5

Ziatdinov & Cilliers. (2021). Generation Alpha: Understanding the Next Cohort of University Students. European Journal of Contemporary Education, 10(3). doi: 10.13187/ejced.2021.3.783

Downloads

Published

2025-04-19

How to Cite

Aulia, M. F., & Makrufi, A. D. (2025). Pengaruh karakteristik generasi alpha terhadap efektivitas implementasi Pendidikan Agama Islam di SMP Muhammadiyah 3 Yogyakarta. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 18(1), 31–48. https://doi.org/10.32832/tawazun.v18i1.19320

Issue

Section

Artikel