Manajemen kompetensi dosen Universitas Muhammadiyah Jakarta

Saepudin Saepudin, Nanang Fattah, Hendri Tanjung, Akhmad Alim

Abstract


The purpose of this research is to study and analyze the competency management of Universitas Muhammadiyah Jakarta lecturers. The theoretical approach used is the theory of lecturer competency management which refers to policies, programs, and techniques for implementing scientific competence, propagation competence, moral competence, and creed competence. This research method uses qualitative research methods by describing and analyzing the reality that occurs in the object under study which refers to the naturalistic paradigm by constructing the reality of research naturally. The findings show that the competence management of lecturers at the University of Muhammadiyah Jakarta is considered very effective by integrating academic and spiritual characters. The competency management of the Muhammadiyah University of Jakarta lecturers was analyzed through 4 aspects, namely the management of scientific competencies, the management of da'wah competencies, the management of moral competencies and the management of aqidah competencies. Success in managing the competencies of lecturers at the Universitas Muhammadiyah Jakarta is increasing the integration of academic character and spiritual character of lecturers in the realm of theory and implementation.

 

Abstrak

 Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji dan menganalisis manajemen kompetensi dosen Universitas Muhammadiyah Jakarta. Pendekatan teori yang digunakan yaitu teori manajemen kompetensi dosen yang mengacu pada kebijakan, program dan teknik pelaksanaan kompetensi keilmuan, kompetensi dakwah, kompetensi akhlak dan kompetensi akidah. Metode penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif yaitu dengan cara menggambarkan dan menganalisis tentang realitas yang terjadi pada objek yang diteliti yang mengacu pada paradigma naturalistis dengan cara mengonstruksi realitas penelitian secara alamiah. Hasil temuan penelitian menunjukkan bahwa manajemen kompetensi dosen Universitas Muhammadiyah Jakarta dinilai sangat efektif dengan mengintegrasikan karakter akademik dan karakter spiritual. Manajemen kompetensi dosen Universitas Muhammadiyah Jakarta dianalisis melalui 4 aspek yaitu pengelolaan kompetensi keilmuan, pengelolaan kompetensi dakwah, pengelolaan kompetensi akhlak dan pengelolaan kompetensi aqidah. Keberhasilan dalam pengelolaan kompetensi dosen Universitas Muhammadiyah Jakarta yaitu meningkatnya integrasi karakter akademik dan karakter spiritual dosen dalam ranah teori dan implementasi.


Keywords


integrasi; kompetensi dosen; manajemen

Full Text:

PDF

References


Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of qualitative research. Sage Publications.

Direktorat Jendral Kelembagaan Agama Islam. (2011). Memetakan persoalan perguruan tinggi agama Islam. Jakarta: Depag RI.

Farihen. (2018, Februari 13). Direktur Al-Islam dan Kemuhammadiyahan [Wawancara pribadi].

Iskandar. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gaung Persada.

Maranjaya, K. (2018, Januari 17). Wakil Rektor I Bidang Akademik [Wawancara pribadi].

Masithoh, S. (2018, Januari 17). Dosen FAI [Wawancara pribadi].

Moleong, L. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purba, S. (2010). Kinerja Pimpinan Jurusan di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: LaksBang Pressindo.

Rohimi, Z. Z. (2018, Januari 17). Wakil Rektor IV Bidang Al-Islam dan Kemuhammadiyahan [Wawancara pribadi].

Sa’diyah, R. (2018, Februari 15). Dosen FAI [Wawancara pribadi].

Shujahat, M., Hussain, S., Javed, S., Malik, M. I., Thurasamy, R., & Ali, J. (2017). Strategic management model with lens of knowledge management and competitive intelligence. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 47(1), 55–93. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-06-2016-0035

Sugiyono. (2010). Metode penelitian kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhaemi, M. E., & Aedi, N. (2015). A Management Strategy for the Improvement of Private Universities Lecturers’ Professional Competences. International Education Studies, 8(12), 241–254.




DOI: http://dx.doi.org/10.32832/tadibuna.v8i2.1369

Article Metrics

Abstract view : 18 times
PDF - 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Lantai 1 Gedung Sekolah Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun Bogor

Jl. K.H. Sholeh Iskandar km 2 Bogor 16162 Jawa Barat, Indonesia Telp/Fax: 0251-8335335

Flag Counter

View My Stats