Konsep kepemimpinan guru dalam perspektif pendidikan Islam
DOI:
https://doi.org/10.32832/itjmie.v6i1.17208Kata Kunci:
Leadership, teachers, Islamic EducationAbstrak
The purpose of this paper is to describe teacher leadership in Islamic education. A literature study analysis was conducted using primary sources from books and journals. The study shows that leadership is an important component in organisations. In education, leadership is the key to success. Due to the many managerial aspects in education, leadership is very important. The Prophet Muhammad (PBUH) has demonstrated the traits of a good teacher in Islam: honest, trustworthy, communicative and intelligent. In addition, teacher leadership in Islamic education requires exemplary and good communication skills from a leader.
Referensi
Afriyanto, D. (2022). Relevansi Kepemimpinan Muhammad Al-Fatih Dengan Kompetensi Kepemimpinan Guru Pendidikan Agama Islam. HEUTAGOGIA: Journal of Islamic Education, 2 (1), 63–81.
Akhyar, M., Batubara, J., & Deliani, N. (2024). The central role of the Quran in the development of the Islamic educational paradigm. FOKUS Jurnal Kajian Keislaman Dan Kemasyarakatan, 9 (1), 25–38.
Akhyar, M., & Kosim, M. (2024). Gagasan Pembaharuan Pendidikan Islam Berkemajuan Perspektif KH Ahmad Dahlan. Kariman: Jurnal Pendidikan Keislaman, 12 (1), 1–19.
Azizi, A. F. (2018). Nilai-nilai Kepemimpinan Islam dalam AL-Qur’an dan Relevansinya dengan Kompetensi Kepemimpinan Guru Pendidikan Agama Islam. Skripsi, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Fatmawati. (2020). Implementasi Kompetensi Kepemimpinan Guru PAI dalam Mengaktualisasikan Akhlak Mulia Peserta Didik. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9 (1), 25–35.
Febriani, S., Iswantir, M., & Sari, F. (2023). Implementasi Manajemen Kurikulum Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Islam Di Min Kota Bukittinggi. Jurnal Al-Fatih, 6 (2), 200–215.
Gusli, R. A., Iswantir, M., Akhyar, M., & Lestari, K. M. (2024). Inovasi kurikulum pendidikan Islam Era 4 . 0 di MTsN 1 Pariaman. 5 (2), 77–88. https://doi.org/10.32832/idarah.v5i2.16401
Kholifah, N. R., Putri, F., Desy, I., & Martin, S. (2020). Kepemimpinan Guru PAI dalam Pembelajaran di Kelas. Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 5 (1), 106–118.
Lutfiana, A., Mutiara, E., Putri, H. K., & Nurhidayati, R. P. (2022). Implementasi Kepemimpinan Guru PAI di SMPIT Ar-Raihan terhadap Pengembangan Karakteristik Peserta Didik. ARZUSIN, 2 (1), 21–37.
Nasution, K. (2016). Kepemimpinan guru dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran PAI. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 4 (1).
Ningrum, M. K. (2023). Upaya Mengembangkan Kompetensi Kepemimpinan Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9 (3), 1581–1590.
Noviyanti, N., & Baisa, H. (2018). Hubungan Kompetensi Kepemimpinan Guru Pendidikan Agama Islam dengan Karakter Siswa. Annual Conference on Madrasah Studies, 1 (1), 321–330.
Subagiya, B. (2023). Eksplorasi penelitian Pendidikan Agama Islam melalui kajian literatur: Pemahaman konseptual dan aplikasi praktis . Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 304–318. https://doi.org/10.32832/tadibuna.v12i3.14113
Yamin, M. (2016). Kepemimpinan guru Pendidikan Agama Islam dalam mengembangkan budaya islami di MTs Negeri Bangil. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 Rahmad Fuad, Junaidi, Supriadi

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.