Karakteristik Pendidik Adab dalam Perspektif Hadis-Hadis Muttafaqun ‘Alayh terkait Makan-Minum
DOI:
https://doi.org/10.32832/tawazun.v14i3.5881Keywords:
Hadits, Adab, Karakter, PendidikAbstract
Adab education is considered as one of the most important dimensions of Islamic education today. This study aims to formulate the characteristics of adab educators in the perspective of muttafaqun 'alayh traditions related to eating and drinking. This research is a qualitative research with a literature study approach. The findings of the characteristics of adab educators include: having knowledge and wisdom, humble and patient, build connections with the world of students, welcoming questions, idealistic but not making things hard, not limiting the students, and give positive attention to them. This study concludes that these seven characters have a positive impact on the education of manner instilled by Prophet Muhammad peace be upon him towards his close companions (Sahabah).
Abstrak
Pendidikan adab dinilai sebagai salah satu dimensi pendidikan yang sangat penting dalam pendidikan Islam dewasa ini. Penelitian ini bertujuan untuk merumuskan karakteristik pendidik adab dalam perspektif hadis-hadis muttafaqun ‘alayh terkait makan-minum. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan studi pustaka. Temuan karakteristik pendidik adab meliputi: memiliki ilmu dan hikmah, rendah hati dan sabar, dekat dengan dunia murid, terbuka menerima pertanyaan, idealis namun memudahkan, tidak membatasi murid, serta positif terhadap perhatian murid. Penelitian ini menyimpulkan bahwa tujuh karakter ini memberi dampak positif pada pendidikan adab yang ditanamkan Rasulullah Saw. kepada para sahabat.
References
al-‘Asqalí¢ní®, A. (2003). Fathu al-Bí¢rí® Syarhu Sahí®h al-Bukhí¢rí®. Beirut: Dí¢r al-Kutub al-Ê»Ilmiyyah.
al-Attas, M. N. (1980). The Concept of Education in Islam: A Framework for an Islamic Philosophy of Education atau Konsep Pendidikan dalam Islam: Suatu Rangka Pikir Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam terj. Haidar Bagir. Bandung: Mizan.
al-Bí»tí®, M. S. R. (2008). Fiqh al-Sí®rah al-Nabawiyyah. Beirut: Dar al-Fikri.
al-Dćrimć«, A. M. ‘Abdullćh bnu ‘Abdu al-Rahmćn bnu al-Fadhl. (1412). Musnad al-Dćrimć« al-Ma‘rÅ«f. Riyad: Dćr al-Mughnć« li al-Nasy wa al-Tauzć«‘.
al-ʽArabiyyah, M. (2011). Al-Muʽjamu al-Wasí®á¹¯. Kairo: Maktabah al-Syurí»qi Al-Dauliyyah.
al-Ibrí¢syí®, M. A. (1998). Al-Tarbiyyah al-Islí¢miyyah wa Falí¢safatihí¢. Kairo: Dí¢r al-Fikri al-‘Arabí®.
al-Tahhí¢n, M. (2010). Taysí®ru Mustalaha al-Hadí®tsi. Riyad: Maktabah al-Ma‘í¢rifi li al-Nasyrati wa al-Tawzí®‘i.
al-Bukhćrć«. (2014). Abdillćh Muhammad bnu Ismćć«l. Kairo: Syarikah al-Qudsć«.
An-Nawawi, I. (2013). Al-Minhaj Syarhu Sahihi Muslim ibn al-Hajjí¢j (F. Muhammad, Trans.). Jakarta: Darus Sunnah Press.
Biek, M. (2007). Usí»lu al-Fiqh (F. Muttaqien, Trans.). Jakarta: Pustaka Amani.
Hidayat, H. S. (2013). Pengaruh Kerjsama Orang Tua dan Guru terhadap Disiplin Peserta Didik di Sekolah Menengah Pertama (SMP) Negeri Kecamatan Jagakarsa – Jakarta Selatan. Jurnal Ilmiah Widya, 1(2), 92–99.
Husaini, A. (2012). Pendidikan Islam Membentuk Manusia Berkarakter dan Beradab. Jakarta: Cakrawala Publishing.
Langgulung, H. (1995). Beberapa Pemikiran Tentang Pendidikan Islam. Bandung: PT. Al-Ma'arif.
Langgulung, H. (2004). Manusia dan Pendidikan: Suatu Analisa Psikologis, Filsafat dan Pendidikan (p. 195). p. 195. Jakarta.
Manzí»r, I. (2013). Lisí¢n al-Ê»Arab. Kairo: Dí¢r al-Hadí®ts.
Munawwir, A. W. (1984). Kamus Al-Munawwir Arab-Indonesia Terlengkap. Yogyakarta: Pustaka Progressif.
Nata, A. (2005). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Gaya Media Pratama.
Ramayulis, H. (2015). Dasar-Dasar Kependidikan, Suatu Pengantar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Kalam Mulia.
Sugono, D., & al, at. (2014). Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa Edisi Keempat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Sulaksono, D., Waluyo, B., & Said, D. P. (2018). Prophetic Values in Post-Reform Modern Javanese Novels. El Harakah, 20(1), 81–98. doi: 10.18860/el.v20i1.4590
Tafsir, A. (2013). Ilmu Pendidikan Islami. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Yilmaz, F., & Ilhan, M. (2017). Who Are Teachers? A Study of Identity Hierarchy”. Cogent Education, 4(No. 1), 3–7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author grants copyright of his/her work to the journal licensed under CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License which allows others to use the work with acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.