Urgensi evaluasi ketakwaan diri pada lembaga pendidikan Islam dalam bentuk aplikasi

Authors

  • Afiffudin Universitas Ibn Khaldun Bogor
  • Didin Hafidhuddin Universitas Ibn Khaldun Bogor

DOI:

https://doi.org/10.32832/tawazun.v18i1.16277

Keywords:

Ihsan, Ketakwaan, Pendidikan Islam, Rukun Iman, Rukun Islam

Abstract

The level of piety of students is the main indicator of the success of national education as stated in Law No. 20 of 2003. Schools labeled as Islamic have a greater responsibility in producing a faithful and pious generation. However, the evaluation of Islamic Religious Education in schools generally only measures the cognitive aspect and has not touched the piety aspect as a whole. This research aims to develop a piety measurement tool based on three main criteria: faith, Islamicity, and piety. The three criteria were formulated through FGDs with local scholars and developed into 25 question items, which represent the six pillars of faith, five pillars of Islam, and 14 indicators of ihsan behavior. Content validation was conducted by 15 Islamic boarding school teachers with average CVI values: relevance 0.90; simplicity 0.89; and clarity 0.93. The application trial was conducted on 67 congregants of Majelis Taklim in South Jakarta, with the results: 12% Muttaqin Good, 45% Excellent, and 43% Great. The application is easy to use and produces an online evaluation certificate, along with suggestions for improving worship. This model has the potential to be used in schools or certain community groups as a practical and standardized piety measurement tool.

Abstrak

Tingkat ketakwaan peserta didik merupakan indikator utama keberhasilan pendidikan nasional sebagaimana tercantum dalam UU No. 20 Tahun 2003. Sekolah berlabel Islam memiliki tanggung jawab lebih besar dalam mencetak generasi yang beriman dan bertakwa. Namun, evaluasi Pendidikan Agama Islam di sekolah umumnya hanya mengukur aspek kognitif dan belum menyentuh aspek ketakwaan secara menyeluruh. Penelitian ini bertujuan mengembangkan alat ukur ketakwaan berbasis tiga kriteria utama: keimanan, keislaman, dan keihsanan. Ketiga kriteria tersebut dirumuskan melalui FGD dengan ulama setempat dan dikembangkan menjadi 25 butir pertanyaan, yang mewakili enam rukun iman, lima rukun Islam, dan 14 indikator perilaku ihsan. Validasi isi dilakukan oleh 15 guru pondok pesantren dengan nilai CVI rerata: relevance 0,90; simplicity 0,89; dan clarity 0,93. Uji coba aplikasi dilakukan pada 67 jamaah Majelis Taklim di Jakarta Selatan, dengan hasil: 12% Muttaqin Good, 45% Excellent, dan 43% Great. Aplikasi ini mudah digunakan dan menghasilkan sertifikat evaluasi secara daring, disertai saran peningkatan ibadah. Model ini berpotensi digunakan di sekolah atau kelompok masyarakat tertentu sebagai alat ukur ketakwaan yang praktis dan terstandar.

References

Hartutik, S. (2019). Hubungan Antara School Culture Dengan Keimanan dan Ketakwaan Peserta Didik Di Mts Miftahul Huda Kudus (Doctoral dissertation, IAIN KUDUS).

Hassan, R. (2007) "On being religious: patterns of religious commitment in Muslim societies1." The Muslim World 97.3: 437.

Kartini, A. (2012). “Taqwa penyelamat ummat.” AL'ULUM, 52(2).

McCullough, M. E., & Willoughby, B. L. (2009). “Religion, self-regulation, and self-control: Associations, explanations, and implications.” Psychological bulletin, 135(1), 69.

Melinda, H. S. (2023). “Pengembangan Kurikulum PAI Dalam Meningkatkan Spiritualitas Peserta Didik Di SMP Sulaaimaniyyah Cianjur.” Journal Of Islamic Education Studies, 2(1), 30-39.

Nazam, Fauzia, Akbar Husain, and Mubashir Gull.( 2022) "Standardization of Taqwa (Piety) Scale for Muslims: An Exploratory Study." Islamic Guidance and Counseling Journal 5.1: 30-39. IGCJ

Ninin, R. H. (2019). “Diri religius: Suatu perspektif psikologi terhadap kepribadian akhlaqul karimah.” Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 5(1), 1-12.

Noor, T. (2018). “Rumusan tujuan pendidikan nasional pasal 3 undang-undang sistem pendidikan nasional No 20 Tahun 2003.” Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 2(01).

Vieira, S. M., Kaymak, U., & Sousa, J. M. (2010, July). Cohen's kappa coefficient as a performance measure for feature selection. In International conference on fuzzy systems (pp. 1-8). IEEE.

Yusof, F. M., Rosman, A. S., Mahmood, S., Sarip, S. H. M., & Noh, T. U. (2013). “Green technology management in the Muslim world.” Jurnal Teknologi, 65(1)

Downloads

Published

2025-05-03

How to Cite

Afiffudin, & Hafidhuddin, D. (2025). Urgensi evaluasi ketakwaan diri pada lembaga pendidikan Islam dalam bentuk aplikasi . Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 18(1), 151–166. https://doi.org/10.32832/tawazun.v18i1.16277

Issue

Section

Artikel