Implementasi pengajaran Adab di Kuttab Ummul Quro
DOI:
https://doi.org/10.32832/tawazun.v17i2.16284Abstract
Education is a fundamental aspect that should be accessible to all human beings on earth, especially the children of the Indonesian nation. Through education, the Indonesian nation can cultivate high-quality scholarly character. The importance of ethical and moral values in education is key to advancing civilization in navigating life on this planet. Present-day education is closely linked to the goals of national education, one of which is to nurture the potential of students with noble character. Character education is regulated through the method of teaching etiquette implemented by several educational institutions, especially in Indonesia. For example, Kuttab Ummul Quro Cibinong aims to produce well-mannered and morally upright students or graduates. They employ the method of teaching etiquette through exemplary behavior, habituation, motivation, and prayer as the weapons of the faithful. This research aims to evaluate the extent to which the method of teaching etiquette is applied by these two educational institutions. This field research method involves interviews, observations, and literature reviews as the main approaches. It is hoped that the results of this research can provide a clear description of the method of teaching etiquette at Kuttab Ummul Quro. Through identifying deficiencies in the applied teaching methods, researchers hope to provide relevant thought contributions that can be further developed in the school. Thus, it is expected to improve the quality of character education desired by the community and educators in Indonesia.
Abstrak
Pendidikan merupakan hal fundamental yang harus diakses oleh seluruh umat manusia di bumi, terutama anak bangsa Indonesia. Melalui pendidikan, bangsa Indonesia dapat membentuk karakter keilmuan yang berkualitas. Pentingnya nilai-nilai etika dan moralitas dalam pendidikan menjadi kunci untuk memajukan peradaban dalam menjalani kehidupan di bumi ini. Pendidikan saat ini memiliki hubungan erat dengan tujuan pendidikan nasional, salah satunya adalah menciptakan potensi peserta didik yang berakhlak mulia. Pendidikan karakter diatur melalui metode pengajaran adab yang diimplementasikan oleh beberapa institusi pendidikan, terutama di Indonesia. Contohnya, Kuttab Ummul Quro Cibinong memiliki tujuan untuk menghasilkan peserta didik atau lulusan yang beradab dan berakhlak mulia. Mereka menggunakan metode pengajaran adab melalui keteladanan, pembiasaan, motivasi, dan doa sebagai senjata orang beriman. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi sejauh mana metode pengajaran adab yang diterapkan oleh dua institusi pendidikan tersebut. Metode penelitian lapangan ini melibatkan wawancara, observasi, dan kajian pustaka sebagai pendekatan utama. Harapannya, hasil penelitian ini dapat memberikan deskripsi yang jelas tentang metode pengajaran adab di Kuttab Ummul Quro. Melalui identifikasi kekurangan dalam metode pengajaran yang diterapkan, peneliti berharap dapat memberikan sumbangan pemikiran yang relevan dan dapat dikembangkan lebih lanjut di sekolah tersebut. Dengan demikian, diharapkan dapat meningkatkan kualitas pendidikan karakter yang diinginkan oleh masyarakat dan pendidik di Indonesia.
References
Agus, A. (2023). Reaching The Millennial Generation Through Da’wah On Social Media: Menjangkau Generasi Milenial Melalui Dakwah Di Media Sosial. Jurnal Da’wah: Risalah Merintis, Da’wah Melanjutkan, 6(2), 129–144. doi: 10.38214/jurnaldawahstidnatsir.v6i2.186
Ainissyifa, H. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 1–26.
al-Attas, S. M. N. (1995). Prolegomena to The Metaphysics of Islam An Exposition of the Fundamental Element of the Worldview of Islam. Kuala Lumpur, ISTAC.
Al-Attas, S. M. N. (2001). Risalah untuk Kaum Muslimin. Kuala Lumpur.
Al-Attas, S. M. N. A.-. (2003). Islam and Secularism. Kuala Lumpur: ISTAC.
Aryani, N. (2015). Konsep pendidikan anak usia dini dalam perspektif pendidikan islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 1(2), 213–227.
Daud, W. M. N. W. (2003). Filsafat dan Praktik Pendidikan Islam Syed Muhammad Naquib Al-Attas. Bandung: Mizan.
Fathurrahman, F. (2017). Eksistensi Kuttab dan Masjid sebagai Institusi Pendidikan pada Masa Pertumbuhan Islam. KREATIF: Jurnal Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 15(1), 56–74.
Guttenplan, S. (1994). A Companion to the Philosophy of Mind. Blackwell Oxford. Retrieved from https://andrewmbailey.com/dkl/Reduction_of_Mind_Original.pdf
Hanif, M. (2022). Method (Manhaj) Of Proselytizing Of The Prophet In The Phase Of Makkah And Medina. Jurnal Bina Ummat: Membina dan Membentengi Ummat, 5(2), 1–18.
Hanif, M. (2023). Innovative Strategies In Contemporary Da’wah: Initiating A Technology-Based Approach: Innovative Strategies In Contemporary Da’wah: Initiating A Technology-Based Approach. Jurnal Da’wah: Risalah Merintis, Da’wah Melanjutkan, 6(2), 59–71.
Hanif, M., & Agusman, A. (2022). Readiness Of Dakwah Institutions Facing The Millennial Era. Al-Risalah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam, 13(2), 325–337.
Machsun, T. (2016). Pendidikan Adab, Kunci Sukses Pendidikan. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2), 102–113.
Musfiqon. (2012). Panduan lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prestasi Public Publisher.
Noer, M. A., & Sarumpaet, A. (2017). Konsep Adab Peserta Didik dalam Pembelajaran menurut Az-Zarnuji dan Implikasinya terhadap Pendidikan karakter di Indonesia. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 181–208.
Subianto, J. (2013). Peran keluarga, sekolah, dan masyarakat dalam pembentukan karakter berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2).
Su’dadah, S. D. (1970). Kedudukan Dan Tujuan Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Jurnal Kependidikan IAIN Purwokerto, 2(2), 143–162.
Sudjana, N., & Ibrahim, I. (2007). Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru.
Umam, C. (2021). Pendidikan Akhlak, Upaya Pembinaan Akhlak Melalui Program Penguatan Kegiatan Keagamaan. Guepedia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author grants copyright of his/her work to the journal licensed under CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License which allows others to use the work with acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.