Pengembangan Maharotul Qiroah dalam pembelajaran bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri 4 Bogor
DOI:
https://doi.org/10.32832/tawazun.v17i1.15954Keywords:
Maharah Qiroah, Bahasa Arab, Madrasah AliyahAbstract
The development of reading skills (Maharatul Qira’ah) in Arabic language learning at MAN 4 Bogor aims to teach, guide, and strengthen the Arabic language proficiency of students. The approach used is a qualitative method with a focus on a case study. The results of this research indicate that the type of reading applied is loud reading, with the goal of enabling students to articulate Arabic correctly and fluently, and to better understand religious materials that require proficient reading skills. Several steps in implementing the Qira'ah Jahriyyah method include: a) Joint preparation by teachers and students for teaching materials or reading materials; b) Teacher demonstration as an example, followed by student participation; c) Providing more opportunities for students as the object of assessment in learning; d) Providing feedback not only from teachers to students but also among fellow students; e) Ensuring students' understanding of the objectives of Qira'ah Jahriyyah learning before concluding the learning session.
Abstrak
Pengembangan keterampilan membaca (Maharatul Qira’ah) dalam pembelajaran Bahasa Arab di MAN 4 Bogor bertujuan untuk mengajarkan, membimbing, dan memperkuat kemampuan berbahasa Arab peserta didik. Pendekatan yang digunakan adalah metode kualitatif dengan fokus pada studi kasus. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa jenis membaca yang diterapkan adalah membaca nyaring, dengan tujuan agar peserta didik dapat melafalkan bahasa Arab dengan benar dan lancar, serta lebih mudah memahami materi-materi keagamaan yang memerlukan kemampuan membaca fasih. Adapun beberapa langkah dalam menerapkan metode Qira'ah Jahriyyah melibatkan: a) Persiapan bersama oleh guru dan peserta didik terhadap bahan ajar atau bahan bacaan; b) Demonstrasi oleh guru sebagai contoh, diikuti oleh partisipasi peserta didik; c) Memberikan lebih banyak peluang kepada peserta didik sebagai objek penilaian dalam pembelajaran; d) Memberikan umpan balik tidak hanya dari guru kepada peserta didik, tetapi juga antara sesama peserta didik; e) Memastikan pemahaman peserta didik terhadap tujuan pembelajaran Qira'ah Jahriyyah sebelum mengakhiri sesi pembelajaran.
References
Alwasilah, C. (2011). Metode Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Andriani, A. (2015). ”Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Ta’allum, 03(01). Retrieved from http://ejournal.iain-tulungagung.ac.id/index.php/taallum
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Effendy, A. F. (2005). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat.
Fachrurrozi, A., & Mahyuddin, E. (2011). Teknik Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Pustaka Cendekia Utama.
Fachrurrozi, A., & Mahyuddin, E. (2019). Pembelajaran Bahasa Asing; Metode Tradisional dan Kontemporer (Edisi IX). Jakarta: Bania Publishing.
Hidayat, N. S. (2012). ”Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Pemikiran Islam, 37(1). Retrieved from http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Anida
Khalilullah, M. (2011). ”Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Qira’ah dan Kitabah).” Jurnal Sosial Budaya, 8(01). Retrieved from http://ejournal.uin suska.ac.id/index.php/SosialBudaya/article/view/354
Radilyan, Z. (2005). Metode dan Strategi Alternatif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Pustaka Rihlah.
Sukmadinata, N. S. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Edisi Ketiga). Bandung: Rosdakarya.
Tirtaharja, & Sula. (2000). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
UU RI No. 20. (t.t.). Sistem Pendidikan Nasional. Retrieved from www.Inhereatdikti.net/file/sisdiknas.paf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author grants copyright of his/her work to the journal licensed under CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License which allows others to use the work with acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.