Pengembangan buku ajar Ushul Fiqh berbasis mind mapping untuk siswa SMP/MTs
DOI:
https://doi.org/10.32832/tawazun.v18i2.21129Keywords:
Buku ajar, Mabadi’e Awwaliyyah, Mind Mapping, Ushul FiqhAbstract
This study aims to develop a Ushul Fiqh textbook based on mind mapping to enhance the understanding of SMP/MTs students on the concepts in the field of Ushul Fiqh. The book Mabadi’e Awwaliyyah fi Ushul al-Fiqh is often considered difficult and less engaging for students at this level. Traditional methods, such as lectures and memorization, are not sufficient to help students grasp the complex material. Therefore, a visual approach using mind mapping is proposed to facilitate students' understanding of the relationships between concepts in Ushul Fiqh. This research uses a qualitative method with a library research approach, where primary data is obtained from Mabadi’e Awwaliyyah and related literature. The findings show that the use of mind mapping can visualize Ushul Fiqh concepts in a more systematic and engaging manner. This visualization not only accelerates comprehension but also increases student involvement in the learning process. This research is expected to contribute to the development of more effective teaching methods for Ushul Fiqh, aligned with the cognitive development of SMP/MTs students.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan buku ajar Ushul Fiqh berbasis mind mapping untuk meningkatkan pemahaman siswa SMP/MTs terhadap konsep-konsep dalam ilmu Ushul Fiqh. Kitab Mabadi’e Awwaliyyah fi Ushul al-Fiqh sering dianggap sulit dan kurang menarik bagi siswa di tingkat ini. Metode tradisional seperti ceramah dan hafalan tidak cukup efektif dalam membantu siswa memahami materi yang kompleks. Oleh karena itu, pendekatan visual menggunakan mind mapping diusulkan untuk memudahkan pemahaman siswa terhadap relasi antar konsep dalam Ushul Fiqh. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan studi pustaka, di mana data utama diperoleh dari kitab Mabadi’e Awwaliyyah dan literatur terkait. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan mind mapping dapat memvisualisasikan konsep-konsep Ushul Fiqh dengan cara yang lebih sistematis dan menarik. Visualisasi ini tidak hanya mempercepat pemahaman, tetapi juga meningkatkan keterlibatan siswa dalam proses belajar. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan kontribusi dalam pengembangan metode ajar Ushul Fiqh yang lebih efektif dan sesuai dengan perkembangan kognitif siswa SMP/MTs.
References
As’ad, M. Z. W. (2014). Studi Komparasi Hasil Belajar Fikih Siswa Antara Metode Mind mapping dengan Metode Ceramah di Madrasah Tsanawiyah Negeri Denanyar Jombang. Jurnal Pendidikan Islam, 010(2), 176–179. http://journal.unipdu.ac.id/index.php/jpi/article/view/1036
Group, T. H. D. T. & L. (2023). 10 . 2 Piaget ’ S Concrete Operational The Human Development Teaching & Learning Group. Pressbooks. https://openbooks.library.baylor.edu/lifespanhumandevelopment/chapter/middle-childhood-cognition/
Hakim, S. A. H. (2020). Mabadi’ Al-Awwaliyyah: Prinsip-Prinsip Dasar Memahami Ushul Fiqh & Qaidah Fiqh.
Julika Sari, D., Kuning, K., & Kasus, S. (2024). Dinamika Pembelajaran Kitab Kuning (Studi Kasus Di Madrasah Tsanawiyah Swasta Yayasan Madrasah Pendidikan Islam Sei Tualang Raso Kota Tanjungbalai). Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan. https://www.journal.uim.ac.id/index.php/alulum/article/view/734
Nuryana, I. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Mabadi’ Fiqih Berbasis Mind mapping Di Pondok Pesantren Raudhotul Jannah.
Oktakiawan, D. (2021). Persepsi Siswa Terhadap Sistem Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smp It Al-Fajar Kedaung Pamulang Tangerang Selatan Skripsi.
Suhendi, R., & Mughni, A. (2018). Pengembangan Buku Ajar Ushul Fiqh Al-Waraqat Kelas VII di MTS Ibrahimy Sukorejo Situbondo. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 3(1), 92–106. https://doi.org/10.35316/jpii.v3i1.90
Sumarso. (2025). Meaningful Learning: Membawa Pembelajaran Menjadi Bermakna di Kelas. Goeroendeso. https://goeroendeso.wordpress.com/2025/05/10/meaningful-learning-membawa-pembelajaran-menjadi-bermakna-di-kelas/
Tarumingkeng, R. C. (2025). Mind mapping (Issue May). © RUDYCT e-PRESS. https://rudyct.com/ab/Mind.Mapping.pdf
Tavares, L. A., Meira, M. C., & Amaral, S. F. Do. (2021). Interactive Mind Map: A Model for Pedagogical Resource. Open Education Studies, 3(1), 120–131. https://doi.org/10.1515/edu-2020-0145
Tengah, D. P. S. (2023). 4 Tahapan Perkembangan Kognitif Si Kecil dalam Teori Piaget. © Dinas Kesehatan Provinsi Sulawesi Tengah 2023. https://dinkes.sultengprov.go.id/4-tahapan-perkembangan-kognitif-si-kecil-dalam-teori-piaget/#:~:text=4.Tahap Operasional Formal (Usia,membayangkan hasil dari tindakan tertentu.
Williams, D. (2025). The importance of cognitive load theory (CLT). © 2025 The Education and Training Foundation. https://set.et-foundation.co.uk/resources/the-importance-of-cognitive-load-theory#:~:text=Cognitive Load Theory (CLT) -,learning (Sweller%2C 1988).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
![]()
The author grants copyright of his/her work to the journal licensed under CC-BY-SA or The Creative Commons Attribution–ShareAlike License which allows others to use the work with acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.



